| - Even ten noorden van dit Gerasa ligt het district Chorazin. - In noordelijke richting over Gerasa heen kijkend, ontwaart men een hoge bergrug die boven eindigt met een hoog gebergte rijk aan spitsen als torens, vol woud en witte rotsen. - Ten westen, ter zijde van die bergrug ziet men Seleucia bij het Meer Merom. - Blikt men van de hoogte vanwaar ik dat alles zag, naar het zuiden toe, dan ziet men op haar zuideinde op een steile top de vestingstad Gamala en onder haar ziet men (naast Gamala weg) de stad waarheen Jezus zich nu begaf en die, zo ik meen, Galaäd heet; ze ligt een uur meer zuidelijk dan Gamala en rond een hoogte. Galaäd ligt wonderschoon trapsgewijs om een Het woord Qanatir betekent: bogen en wijst mogelijk op de resten van heidense tempels, die er volgens K. waren. Overigens is Qanatir een oude plaats, een khirbeh en van de door K. vermelde synagoge werden de resten opgegraven. Qanatir heeft een bron, waaruit een beekje naar een zijriviertje van de wadi Semak vloeit. Nu vindt men daar nieuwe namen op de nieuwe kaarten. Het bestaan van een Gerasa op die plaats heldert een evangelische twistvraag op. In de handschriften der eerste drie evangeliën, waar deze het verhaal inleiden van de uitdrijving van het legioen duivelen en waar ze de plaats van het wonder bepalen, komen drie lezingen voor: - En Jezus kwam, volgens Matteüs, over het Meer in het land van de ‘Gadarenen’; - volgens Markus in het land van de ’Gerasenen’; - volgens Lukas in het land van de ‘Gergesenen’. Het bestaan van een Gadara, Gerasa en Gergesa staat dus vast. Waar echter waren ze gelegen? Volgens Eusebius en Hiëronymus, hierin voorafgegaan door Origenes, lag een Gergesa nabij het Meer op een berg, super montem. Ook op een berg ten oosten van Magdala wijst K. Gergesa aan. De geleerden kennen alleen een Gerasa veel te ver naar het zuiden, om in aanmerking te kunnen komen. Aangezien K. een Gerasa dicht bij Gergesa vermeldt, is ook de evangelielezing die Gerasenen heeft, gerechtvaardigd. Blijft nog de moeilijkheid van Gadara waarvoor het oude Gadara op de hoogte ten zuiden van de Hiëromax te ver afgelegen schijnt om door Matteüs bedoeld te kunnen zijn. Fascikel 16 953 |