Op de ene kant van het bankje leunden zij met hun zijde; op de
breder kant legden zij bij het schrijven hun rollen. Ook stonden
zij somtijds rechtop te luisteren. Jezus rekende ook voor
hen de tijd van de komst van de Messias uit. De
rekenopgave van de jongens was zo moeilijk, omdat Job door de
Joden voor een Edomiet gehouden werd en er in Jobs tijd nog
geen Edomieten waren.
(De stamboom van nr. 664, voetnoot 311 doortrekkend zou men
bekomen: Abraham – Isaäk – de 2 gebroeders Jakob en Esaü, dus
meerdere geslachten na Jobab of Job).
669.
Aan de kinderen vertelde Hij over Joannes en de doop
en vroeg of ook zij gedoopt wensten te worden.
Hij verhaalde aan deze weeskinderen ook parabelen.
‐
Bij de jongens sprak Hij over de betekenis van het
zout en vertelde hun zeer beknopt de parabel van
de verloren zoon.
‐ Aan de meisjes vertelde Hij de parabel van de
verloren drachme (Lk. 15).
Terwijl Jezus het in de school over de Messias had,
kwamen ook de farizese leraars aan en zij ergerden zich aan zijn
onderwijs, want zij bemerkten dat Hij alles zo uitlegde, alsof
hijzelf de Messias was.
Hij at op deze dag met de levieten en ging tegen de avond met hen
en met de kinderen buiten de stad wandelen. De meisjes volgden
en de grotere leidden de kleinere. Menigmaal bleef Jezus staan
tot deze genaderd waren, terwijl de jongens vooruit gingen; en
Hij onderrichtte ook de meisjes met mooie
voorbeelden en vergelijkingen, die Hij ontleende aan
de natuur, aan de bomen, vruchten, bloemen, bijen,
Fascikel 17
1086
|