Hier waren vele mensen verzameld, want ‘s avonds begon men
het feest van Gideons overwinning te vieren. Jezus werd vóór de
stad ontvangen door de levieten die Hem de voeten wasten en een
verversing aanboden. Hierop begaf Hij zich naar de
synagoge en nam er het woord (naar aanleiding
van het begin der feestviering).
Ik heb zeer veel gezien in verband met die stad, wat daar allemaal
geschied is. Ik zag dit (in een bijvisioen) tijdens een gesprek van
Jezus met de inwoners en terwijl Jezus daarover leerde.
Helaas! de zorg voor mijn huishouden heeft mij het meeste
daarvan weer doen vergeten, doch ik zal verhalen wat ik nog
onthouden heb.
Azo zal wel een van Basans oudste steden geweest zijn, want ik
zag Samson daar iets verrichten; me docht dat hij er iets navorste
of althans dat hij met zijn ouders hier was.
Ten tijde van Jefte was Azo een vestingstad; ze is in de oorlog,
die Jefte voerde, na uit de ballingschap teruggeroepen te zijn,
verwoest geworden. Nu was het een zeer zindelijke kleine stad,
bestaande in een lange rij huizen; er waren volstrekt geen
heidenen en de inwoners waren buitengewoon goed, werkzaam en
hoffelijk.
Hier werden ook veel olijfbomen gekweekt; deze staan zeer
regelmatig op terrassen vóór de stad en zijn goed onderhouden.
Ook worden hier vele stoffen gefabriceerd en met borduurwerk
versierd. De levenswijze der inwoners is dezelfde als in Arga; zij
houden zich voor Joden van het zuiverste bloed uit de stam
Manasse, omdat zij hoegenaamd geen omgang of vermenging met
de heidenen hebben; ze zijn uiterst zindelijk. De weg daalt af
door een zacht dal, waarin de stad ten westen van een berg
gelegen is342.
342 Azo, zegt K. nog, ligt ten westen van een berg; bedoeld kan zijn de
hoogte of heuvel van Rasoel of beter nog de berg Kafkafa, die met zijn
hoogte van 988 m een der hoogste bergen van Noord-Gilad is.
Fascikel 17
1182
|