background image
Allerhande rollen werden over Gideon afgelezen en zegepsalmen
gezongen. Daarna werden de bokjes geslacht en in delen
gesneden; verscheidene porties, zowel van de geitjes als van de
koeken, werden op het altaar gelegd. Het bloed werd om het
altaar gesprengd en een leviet blies vuur uit een buis in het hout,
dat onder het altaarrooster lag; ik veronderstel dat dit een
ceremonie was ter gedachtenis aan het feit dat de engel Gideons
offer met een stok in brand stak.
Jezus hield voor het toegestroomde volk een leerrijke
toespraak. Het overschot van het vlees werd onder de armen
uitgedeeld; deze feestelijkheid duurde de hele voormiddag.
In de namiddag ging Jezus met de levieten en vooraanstaande
stadsburgers in het dal ten zuiden vóór de stad, waar, rondom een
kleine bron (of vijver?) een badplaats en lusthof ingericht was.
Hier waren ook de vrouwen en jonge dochters verzameld, doch in
een afgezonderde speeltuin, waar zij zich aan het spel overgaven
en vermaakten. Hier was een maaltijd bereid en de armen namen
hier, volgens een aloud gebruik, de eretafel in. Jezus nam
plaats aan de tafel der armen en vertelde de parabel
van de verloren zoon, voor wie de vader het gemeste
kalf slachtte (cfr. nr. 2343).
Jezus sliep ‘s nachts in een tent op het dak van de synagoge; dit
doen hier trouwens ook de andere mensen. Het feest werd de
volgende dag nog voortgezet en weldra worden de loofhutten
ingericht voor het loofhuttenfeest dat over een veertiental dagen
zal beginnen. (Het valt op 15 Tisri, dit jaar op 6 oktober, nr. 743).
‘s Morgens hield Jezus een rede in de synagoge en
genas vóór de school vele blinden, tuberculoselijders
en ook verscheidene goedaardige bezetenen. Daarna
was er nog een maaltijd en dan verliet Jezus de stad.
Fascikel 17
1189