background image
er van betreft, wegens zijn steilte, hoogte, sneeuw en ijs, daar kan zelfs
geen sprake van zijn. Er om heen liggen vele boeddhistenkloosters.
De berg geeft ononderbroken een overheerlijk schouwspel te zien.
‘s Morgens en ‘s avonds gloeien en glanzen hoog in de lucht en het
zonnelicht de hemelhoge rotskoppen, terwijl aan de voet alles nog – of reeds
– met duisternis bedekt is. In de middagzon schitteren op zijn hellingen en
top de blanke gletsjers en eeuwige ijsschollen, waarvan het water in de
zengende zon, stromelings en onuitputtelijk neervloeit als van een muur van
opstaande wateren.
Rond de berg zweeft halverhoogte een geheimzinnige kring van wolkjes,
voortkomend van het verdampende water. Dit schouwspel is met geen
toverpenseel noch magische kleuren in beeld te brengen.
Bij betrokken hemel is de bovenste helft van de kegel achter de wolken
verborgen; zijn niveau is op de top 6710 m.
Hoewel lager dan veel andere toppen in dat bergland en slechts even hoog
als zijn buur de Damtsjoek is hij door zijn vorm, zijn uitzicht en heilig karakter
boven alle andere bergen aldaar indrukwekkend en aan de Aziaten dierbaar
als hun heiligste bedevaartsberg.
Volgens de reeds genoemde Hein Hoeben zou K.‘s profetenberg, waarmee
de kritiek nogal fel de draak gestoken heeft, met deze berg te
vereenzelvigen zijn. Toch erkent hij spoedig daarop de mogelijkheid dat hij
eerder symbolisch te verstaan zou zijn.
Hierover kunnen wij ons geen positief oordeel vormen.
Betreffende zulke mysterieuze visioenen voelen wij ons, gelijk zo dikwijls
Brentano, als geplaatst vóór een muur, waarachter wij de zienster niet langer
kunnen volgen.
In elk geval komt K. op haar weg naar de profetenberg door de streek van
de Ganges tot over deze rivier in dit sneeuw- en ijsgewest.
Wij menen echter dat K., op dit punt van haar visionaire reis gekomen, IN
DE GEEST overgeplaatst wordt op haar profetenberg en daarna in het
paradijs, hetzij deze alleen maar in het visioen bestaan, hetzij ze als
overblijfsel van het oorspronkelijk paradijs buiten de aarde, buiten de tijd en
de ruimte bestaan.
Op zulk een manier bereikte K. toch ook soms van op een bepaald punt der
aarde een vagevuurverblijf.
Visioenen op het paradijs of de vermelding van zijn bestaan vinden wij ook
bij andere mystieke reuzenheiligen.
Uit dat paradijs kreeg Lydwina van Schiedam de bovennatuurlijke
geneesmiddelen die haar uiteenvallend lichaam in stand hielden. –
Fascikel 18
1262