Anderzijds zag ik dat er ook eenvoudige, deugdzame mensen,
gelijk de profeten waren, die door die verlichte welweters veracht
en bespottelijk gemaakt werden; ik zag dat het nu niet minder
gruwelijk is dan toen, dat de afgodsbeelden niets toevalligs
hadden, en ook dat, indien de goddeloosheid en afgoderij van het
moderne mensdom op eenmaal een lichamelijke gedaante kreeg
en hun denkwijze en gevoelens een lichamelijke vorm kregen,
diezelfde afgoden weerom zouden bestaan364.
Jezus in Jogbeha.
736.
2 oktober. –
Jezus leerde deze morgen nog in Dion. Toen Hij daarna
de stad verliet, kwamen uit de heidenstad verscheidene mensen
Hem zeer bevreesd tegemoet: zij hadden zijn genezingen in
Gadara vernomen; zij kwamen met zieke kinderen die Hij
genas.
Hij bewoog ook hun ouders zodanig, dat zij besloten
zich te laten dopen. Daarna ging Hij met zijn leerlingen,
364 Hoe treffend deze bedenkingen van K. over de afgoderij in onze tijd!
Er is niets aan toe te voegen of op te helderen, maar deze bedenking is er
mee te vergelijken: Was de geestelijke bezetenheid door de duivel van
ontelbare mensen zichtbaar, was ze ontdaan van haar verfijnde valsheid,
dan zouden we getuige zijn van dezelfde woede, razernij, gevloek, getier en
doodsbedreiging tegen Christus en zijn volgelingen als ten tijde van
Christus; het zou tien- en honderdmaal erger zijn.
Hoeveel moorden hebben in onze eeuw zulke bezetenen niet bedreven?
Het is de duivel die handelt in zijn werktuigen. Zo zijn ook de goddelozen
van nu slechter dan de afgodendienaars van toen.
En toch ontkent in onze dagen menig theoloog het bestaan van de duivel,
durft ook de Paus verwijten een pseudo-exegeet te zijn, omdat hij het geloof
aan de duivel als een levend geestelijk wezen handhaaft en te geloven
voorhoudt.
Fascikel 18
1265
|