verloren kinderen te redden, zijn eigen Zoon als
slachtoffer prijsgeeft!” Ik kan dit evenwel niet meer geheel
juist en even treffend herhalen.
In zijn leerrede had Jezus hier vooral de bekeerden
op het oog, de gedoopten en de heidenen die Hij
beschreef als de verloren, maar teruggekeerde zoon;
en alle aanwezigen waren met vreugde vervuld en met
wederzijdse liefde bezield. Deze lering had heilzame gevolgen,
zodat op het loofhuttenfeest de heidenen hier zeer vriendelijk
vergast en bejegend werden.
742.
In de namiddag ging Jezus met de leerlingen en vele mensen uit
Ennon een wandeling maken (sabbatwandeling) tussen Ennon en
de Jordaan. Daar waren schone weiden en bloemen en daar
stonden ook de tenten van de heidenen. Allen hadden nog de
mond vol van de verloren zoon, waren tevreden en gelukkig en
vol liefde voor elkander.
De oefeningen voor het sluiten van de sabbat begonnen vroeger
dan naar gewoonte (omdat daarna het loofhuttenfeest aanstonds
begon).
Na eerst enige zieken genezen te hebben, leerde Jezus
nogmaals (in de synagoge). Daarna begaf al het volk zich
buiten de stad, waar zij toch nog op stadsgebied waren, maar niet
meer op het met huizen bedekte terrein (nicht in ihrem Inbegriff),
want ze was zeer hoekig gebouwd en had tuinen en open plaatsen
tussen de huizen.
(moeilijke tekst, misschien wegens een fout in de 2e Duitse uitgave).
Hier was (met het begin van het loofhuttenfeest) een groot feest in
drie rijen loofhutten; men zag er een overvloed van bloemen,
bomen en allerlei figuren van vruchten en guirlandes en talrijke
lampen.
Fascikel 18
1283
|