background image
765.
Bij Jezus’ aankomst waren de mannen van de stad in wijnbergen
aan beide zijden van de weg bezig met het inzamelen van allerlei
bessen en druiven, want heden avond moest nog een groot feest
gevierd worden (zie voetnoot 388). In de loofhutten zag ik
niemand meer (het loofhuttenfeest eindigde). Maar ik zag de
kinderen, de jongelingen en meisjes processie-gewijs met vanen
tussen de hutten door opstappen. Ook de priesters hadden hun
taak; alle gebedsrollen en heilige zaken worden (door hen) uit de
loofhutten naar de synagoge gedragen en daar werd op elke stoel
een rol gelegd; de vrouwen zag ik ondertussen ‘s namiddags in de
huizen, op hun best gekleed, uit rollen zitten bidden.
De mannen die Jezus vóór de poort hadden bemerkt, gingen tot
Hem en leidden Hem in de stad; in de herberg bij de synagoge
waste men Hem de voeten er bood men Hem de verversing aan.
Hierna ging Jezus in verscheidene huizen, waar Hij zieken
genas en leerde.
‘s Avonds was er een groot feest in de school388.
hoge heuveltop, dus, ten aanzien van het hele gebergte verborgen, tamelijk
vroeg zonder avondzon.
388 ‘s Avonds was er weer een groot feest, dat begon na de sluiting van het
loofhuttenfeest. Dit komt weer overeen met de joodse kalender die voor 23
Tisri noteert: “Vreugdefeest van de Wet of Simhat Tora, ter gedachtenis van
het Verbond tussen God en Israël met als basis de Wet van Mozes.
Men bekrachtigt en viert plechtig het Testament; men herdenkt ook de dood
van Mozes en viert tevens (verder de 2e dag van) de inwijding van Salomons
tempel.”
Vandaar bij K. reeds in de namiddag de optochten van de jeugd, de
bemoeiing der priesters die uit verlaten loofhutten de schriftrollen naar de
synagoge brengen en ze daar op de zitplaatsen gereed leggen.
‘s Avonds in de feestelijke bijeenkomst wordt er uit die rollen gelezen; de
volgende dag, op het feest zelf, treedt Jezus nog op in de synagoge en
vermaant Hij in de huizen de mensen tot het onderhouden van de Wet.
Fascikel 18
1337