Hij onder de tempel zichzelf scheen te verstaan, zoals
Hij vóór zijn lijden duidelijker zei “Breek deze tempel
af en Ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.” (Joa.
2, 19).
Hier echter was zijn gedachte iets minder duidelijk geformuleerd,
en niettemin klaar genoeg, opdat zij met schrik en woede het
wonderbare, geheimzinnige van zijn bedreigingen zouden
aanvoelen; zij morden misnoegd en verbitterd, maar Jezus
stoorde er zich niet aan en ging door met zo
overtuigend te spreken, dat zij niets meer in te brengen
hadden en tegen wil en dank inwendig overtuigd waren.
Bij het verlaten van de synagoge reikten zij Hem de hand en
maakten een soort van verontschuldiging, als wilden zij uiterlijk
de vrede herstellen.
Jezus sprak zacht nog enige woorden vol ernst en
verliet de school, die dan gesloten werd.391
391 Jezus is zelden mals met de Farizeeën. Bij onze zienster valt dit zeer
op.
Vandaar dat me vroeger de bedenking wel eens opgekomen is: “Is dit niet
voor een deel toe te schrijven aan een zekere vooringenomenheid van de
zienster.” Natuurlijk durfde ik geen onvolmaaktheid veronderstellen bij
Christus, de heiligheid zelf.
Niet zolang daarna las ik de volgende woorden van Th. Neumann en mijn
moeilijkheid was er door opgelost. “Ge weet, schreef zij aan professor Wutz,
dat ik niet houd van mensen die verstandiger willen zijn dan alle anderen en
alles natuurlijk en volgens de rede willen verklaren en die vergeten dat de
goede Heiland hun de meerdere is.
Zij doen mij echt denken aan die ellendige, zo hoogmoedige Farizeeën, die
ik elke vrijdag zie en voor wie ik zulk een eindeloos misprijzen en
onweerstaanbare afkeer heb.” (Thérèse Neumann, door Joannes Steiner,
blz. 48).
Fascikel 18
1361
|