background image
Jezus richtte ook het woord tot de vrouwen in hun
afgezonderde lusthof, waar zij hun badinrichting hadden. Er was
daar een mooie loofhut; Hij vertelde ondermeer de parabel
van de wijze en dwaze maagden (Mt. 25, 1-10).
Hij stond in hun midden; zij zaten in een kring op een terras
boven elkander, meest op een knie en met de andere opgeheven,
waarop zij leunden met de handen. Alle vrouwen droegen bij
zulke gelegenheden lange mantelsluiers, waarin zij geheel gehuld
waren; de rijke vrouwen droegen er fijne en meer doorzichtige, de
arme vrouwen brede van grove stoffe.
In het begin waren zij geheel gedekt, maar gedurende de lering
schoven zij gemakkelijkheidshalve de sluier van voor het
aangezicht even weg.
Hier liet Jezus een dertigtal mannen dopen; het waren
meestal knechten en mensen die elders gewoond hadden en pas
sedert Joannes’ gevangenneming hierheen gekomen waren. Jezus
was met de mensen in de wijngaarden gegaan, die hier nu voor de
tweede maal rijpten.
Met een omweg naar de leerberg bij Meroz.
794.
28 oktober. –
Met 5 leerlingen verliet Jezus ‘s morgens Mikmetat, want 2
Joannes-leerlingen zijn van hier naar Macherus gegaan;
Hij keerde terug vanwaar Hij gekomen was. Het riviertje in het
kleine dal ten zuiden van Aser-Mikmetat, heeft zijn oorsprong in
de bron, waar Jezus had laten dopen (cfr. blz. 145).
Hij ging naar het westen (zuidwesten), ongeveer 3 uren ver door
het dal aan de zuidelijke voet van de bergen waarop Tebez en
Samaria liggen.
(Jezus volgt in dit terugkeren ook dezelfde weg als op de
heenreis; de weg loopt door een opeenvolging van valleien met
Fascikel 18
1392