background image
Jezus paste de geboorte van Ezaü en Jakob op ZIJN tijd
toe. Ezaü en Jakob stootten elkander in het lichaam
van hun moeder, en zo ook deden de synagoge en de
nieuwe Gemeente der heiliggezinden; de Wet is wild
en ruw en is het eerst geboren, gelijk Ezaü, maar voor
een spijzengerecht, voor de bedwelmende geur van
allerlei kleine, uitwendige gebruiken, vormen en
onderhoudingen verkoopt ze haar eerstgeboorterecht
aan Jakob, die nu de zegen ontvangt en een groot
volk aan het worden is, aan hetwelk Ezaü (de
synagoge) dienstbaar zal zijn, enz.
De hele uitleg en toepassing was buitengewoon mooi; de
Farizeeën vonden geen steekhoudend tegenargument, maar toch
disputeerden zij zeer lang tegen Jezus; ik heb dit alles gehoord,
maar nu kan ik het niet meer al herhalen.
Ook hier maakten de Farizeeën er Hem een verwijt van, dat Hij
aanhangers verzamelde, in het hele land herbergen stichtte en dat
dit veel geld en goed van de rijke weduwen opslorpte, waarvan de
synagogen en hun leraren veel nut gehad zouden hebben. Zo zou
nu ook Noëmi Hem met haar middelen ondersteunen, omdat Hij
haar zonden vergeven had, maar waar was het bewijs dat Hij
macht daartoe had?
Jezus leerde nog bij de verwanten van Jozef en
overnachtte daar ook.
Jezus bij vrouwenspel en in de synagoge.
832.
9 november; Sabbat. –
‘s Morgens was Jezus niet in de synagoge, maar in de school van
de jongens en meisjes. Deze kinderen waren ook nog vóór het
Fascikel 19
1473