groter vrijheid en vreugde, die men zich op dat feest veroorloofde,
gaf gemakkelijk aanleiding tot fouten.
Vele van deze vrouwen spraken achteraf met Jezus
alleen, bekenden Hem hun gebreken en baden om een
boetpleging en vergiffenis en verkregen die tot hun troost.
833.
Bij dit onderrichtend spel zaten de vrouwen in een halve kring
onder de zuilen van het voorhof op tapijten en kussens, terwijl zij
tegen stenen banken leunden. De leerlingen en huisvrienden
stonden aan weerskanten op enige afstand, maar er werd niet zeer
luid gesproken, want anders zouden bespieders op de straat op de
muren hebben kunnen klauteren en stoornis verwekken, want hun
spel had plaats onder de blote hemel, onder de zuilengang.
De vrouwen hadden ook allerlei kostbare kruiden, reukwerken en
suikergoed meegebracht om Jezus er mee te beschenken; Hij gaf
dit alles aan de leerlingen om het aan de armen en zieken uit te
delen, aan wie hier zelden of nooit zulk een verrassing te beurt
viel. Eer Jezus voor het sluiten van de sabbat naar de synagoge
ging, zonden de Herodianen een bode tot Hem om Hem te
verzoeken op een bepaalde plaats van de stad toch met hen te
willen komen spreken. Jezus antwoordde aan de bode
met een ernstige uitdrukking: “Zeg aan die
huichelaars dat zij hun mond met de dubbele valse
tong in de synagoge tegen Mij openen; dáár zal ik
hun en allen die willen, te woord staan.” Hij duidde
hen hierop met nog andere harde benamingen aan,
die ik niet meer weet en begaf zich vervolgens naar de synagoge.
Zijn sabbatrede herinner ik me niet meer nauwkeurig, maar Hij
handelde er in over Jakob en Ezaü, de genade en de
Wet, de kinderen en de knechten van de hemelse
Vader.
Fascikel 19
1476
|