background image
Neen! Hij heeft er zich eerst moeten heen begeven en daar met de
overste der Gergesener-duivelen een verdrag moeten sluiten;
Hij moest met hem overeenkomen en hem de zwijnen als buit
geven, want de duivelenoverste van ginds staat wel lager in
rangorde dan Beëlzebub, maar is geenszins onbeduidend.
En na de duivelen van Gergesa bevredigd te hebben, vermocht Hij
ook door Beëlzebub de man van hier te bevrijden van zijn
duivels.”
Zulk een drog-argumentatie bracht hij met veel fijnheid,
geslepenheid en welsprekendheid en op de toon der overtuiging
naar voren, en zijn besluit was dat het volk zich uit
voorzichtigheid rustig diende te houden en de afloop moest
afwachten. “Immers,” zo trachtte hij doorslaand te bewijzen, “gij
ziet aan uw eigen opgezweeptheid welke vruchten zijn actie in u
voortbrengt: op de werkdagen arbeidt het volk niet meer; het loopt
de Leraar en zijn mirakelen achterna en op de sabbatdagen heerst
er ontheiligend geraas en geschreeuw. Overdenk toch de huidige
dag (waarop wij het geanticipeerde tempelwijdingsfeest vieren)
en onderhoudt de rust. Bovendien moet gij u bereiden op het
nakende feest (want de sabbat gaat beginnen).”
Zo slaagde hij erin het volk uit elkander te doen gaan en vele van
die oppervlakkige, onnadenkende mensen waren half door zijn
gezwets overtuigd.
Heden was het vrijdag, de 24e Kislew (13 december), en omdat ‘s
avonds de sabbat met de 25e Kislew, het feest van de
tempelwijding, samenviel, werd dit feest reeds gisterenavond
(avond van 12 december) met de aanvang van de 24e Kislew
begonnen.
In de huizen en scholen brandden vele lampen, piramidevormig
gegroepeerd tot luchters. Ook in de tuinen, voorhoven en bij
watervijvers brandden lampen en fakkelvuren, die allerlei figuren
verbeeldden.
Fascikel 21
1742