Door zulke redenering bracht Hij hen tot zwijgen en
kwam nog zonder verdere erge tegenspraak uit de
synagoge en Hij overnachtte in het huis van Petrus.
Hier plaatst Brentano de volgende bemerking: Na deze mededeling
las ik haar voor wat het Evangelie over deze episode bevat.
Zij herinnerde zich echter geen andere bijzonderheden buiten
hetgeen zij meegedeeld had, behalve dan dat zij niet alles even
uitvoerig had weergegeven, zoals het gebeurd was.
Gewoonlijk lees ik haar in zulke gevallen voor wat het Evangelie
bevat over de feiten die zij gezien en verteld heeft, en teken dan
aan, wat zij zich nog buiten het reeds vertelde herinnert, maar zeer
dikwijls beweert zij meerdere dingen die het Evangelie in die
omstandigheid bevat, niet gehoord te hebben.
***
Nu vervolgt de zienster:
“Die geesten uit de hemelsfeer (en van de aarde) zijn verslingerd op de
zielen van de mensen, zoals insecten op zekere geuren en planten;
-
zij brengen de mens echter niet tot zonde of daden, maar
-
zij onttrekken hem aan de goddelijke invloeden en
-
maken hem ontvankelijk voor de wereld, gevoelig voor haar
verleiding;
-
zij maken hem ingenomen met zichzelf en ijdel en
-
boeien hem op velerlei wijze vast aan de aarde.
Geeft de mens toe, dan geraakt hij in het duister; dan nadert de (eigenlijke)
duivel, die er als een zegel op drukt (op dat eerste resultaat); het wordt een
daad, een zonde, de afscheiding van God is geschied! Onmogelijk kan ik
zeggen hoe vele boze geesten ik gezien heb; hadden zij lichamen, de lucht
zou er van verduisterd zijn.
In streken waar zij grote macht over de mensen hebben, zie ik steeds nevel
en nacht!”
***
Dit alles wordt natuurlijk niet opgedist als Evangelie. Op dit terrein kunnen
wij de zienster niet volgen of controleren; men neme wat men goedvindt.
Fascikel 21
1754
|