background image
berispte hem om zijn overmoed en onbescheiden ijver
en voorzegde hem dat hijzelf nog eenmaal zou
weigeren te geloven (cfr. Joa. 11, 16; 20, 25). Dit scheen
Tomas onbegrijpelijk; hij kon het niet geloven489.
489 Jezus zal nu Safed bezoeken en K. zal ons spoedig een reeks schone
verhalen voorhouden. Om deze niet te veel te moeten onderbreken, willen
wij eerst een woord zeggen over die interessante stad.
Er is zoveel belangrijks over mee te delen, dat, gezien de noodzaak tot
beknoptheid, het een moeilijke opgave is, het voornaamste er over samen te
vatten.
Safed. – Safed is in de H. Schrift slechts één keer genoemd (Tob. 1, 1).
Het heeft zijn naam ontleend aan zijn hoge ligging: hij is afgeleid van het
hebreeuwse werkwoord ‘Safo’, ‘kijken in de verte’, ‘spieden’;
het ligt inderdaad op een hoge berg met een niveau van 834 m.
Vandaar dat men in de meeste richtingen een onbeperkt vergezicht geniet,
behalve in het noorden en noordwesten, waar op enige punten hogere
bergtoppen zijn.
In het joodse tijdperk was Safed één van de bergen, waarop vuren
aangestoken werden om de nieuwe maan en godsdienstfeesten aan te
kondigen.
Luidens een opschrift boven de ingang van een parochiekerk wees Jezus op
Safed, toen Hij in zijn bergrede zei: “Een stad op een berg kan niet
verborgen blijven.” Waar of niet waar, van de berg der zaligheden of der
bergrede lag Safed aan de overkant van de Jordaan als het ware voor het
grijpen.
Voor de Joden was en is Safed een van hun vier hoogheilige steden.
De drie andere zijn:
-
Tiberias,
-
Jeruzalem en
-
Hebron.
Reeds ten tijde van Christus bloeide te Safed het onderwijs in de Wet en het
bleef er bloeien zelfs onder de Arabische overheersing.
Vooral in de 14e eeuw heerste er een intens joods geestesleven.
In de 15e eeuw bracht een groot contingent Israëlieten, door de vervolging
uit Spanje verdreven, een heropleving van joods cultuurleven; met hen deed
de ‘kaballistiek’ haar intrede, d.i. een soort mystieke, niet-wetenschappelijke
verklaring van de H. Schrift; ze veroverde meteen de drie andere joodse
heilige steden, Jeruzalem, Tiberias en Hebron.
Fascikel 21
1781