background image
Lukas 13
Schuld en lijden
1. Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus
met hun offers vermengd had.
2. En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren
dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan?
3. Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
4. Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden,
schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 .Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
De onvruchtbare vijgeboom
6. En Hij sprak deze gelijkenis: Iemand bezat een vijgeboom, die in zijn wijngaard was geplant,
en hij kwam om vrucht daaraan te zoeken en vond er geen.
7. En hij zeide tot de wijngaardenier: Zie, het is nu al drie jaar, dat ik vrucht aan deze
vijgeboom kom zoeken en ik vind ze niet. Hak hem om! Waarom zou hij de grond nutteloos
beslaan?
8. Hij antwoordde en zeide tot hem: Heer, laat hem nog dit jaar staan, ik zal er eerst nog eens
omheen graven en er mest bij brengen,
9. en indien hij in het komende jaar vrucht draagt, (dan is het goed,) maar anders, dan moet
gij hem omhakken.
Uit: NBG-vertaling 1951
***
Herodes had aan Pilatus voor zijn onderneming een primasoort
van steen en mortel uit zijn gewest, en ook eigen bouwmeesters
aangeboden en Pilatus had die aanvaard. Maar alles was een vals
verraad om Pilatus gehaat te maken, en zo had Herodes achttien
bouwmeesters naar Jeruzalem gezonden, die Herodianen waren,
d.i. mensen die, zoals nu de vrijmetselaars, tot een geheim
genootschap behoren515. Zij bestuurden een bouw aan de
noordzijde van de Tempelberg, ter zijde van de schaapspoort516,
die een kanaal moest worden om de onreinheden uit de tempel
515 Zoals nu de vrijmetselaars. – De vergelijking slaat op het geheim karakter
van het genootschap en de sluwheid en valsheid waarmee beide soorten
sektarissen te werk gingen of gaan. De Herodianen echter haatten de
godsdienst niet als zodanig, beoogden niet zijn vernietiging en zouden hem
eventueel gebruikt hebben als middel om hun doel te bereiken.
516 Aan de noordzijde van de Tempelberg ter zijde van de Schaapspoort. –
Dit is een grote vergissing. Overal elders wijst K. de bouw aan ten zuiden
van de Tempelberg. Eerder bedoelde zij te zeggen: “Aan de noordkant van
de heuvel Ofel, ter zijde van de Waterpoort.”
Fascikel 21
1884