background image
vrijkoping van de eerstgeborenen (Ex. 10, 21-23; 12, 1-11;
13, 1-16). Ook over iets uit Jeremias.
Hij gaf een zeer diepzinnige verklaring van het
afkopen der eerstgeborenen; ik herinner mij uit zijn
verklaring dat Hij eens ongeveer sprak als volgt:
“Wanneer de zon en maan verduisteren, brengt de
moeder het Kind in de tempel ten offer om het weer af
te kopen.” Hij gebruikte heden nog meermalen de
uitdrukking “het verduisteren van zon en maan.”539.
Hij sprak van de ontvangenis, geboorte, besnijdenis
en opdracht in de tempel, in verband met het
verduisteren en helder worden.
Ik verstond alles zeer goed, maar ik kan niets meer daarvan in zijn
logisch verband bevredigend weergeven, maar de uittocht uit
Egypte (Ex. 13-14) die heden in de lezing voorkwam,
werd daarin zeer diepzinnig op de geboorte (of
wedergeboorte?) van de mens toegepast.
Hij sprak ook over de besnijdenis (Gen. 17, 9-14; Ex. 12,
44. 48) als van een teken of voorafbeelding (teken van
inlijving bij het godsvolk, voorafbeelding van het
doopsel), die, gelijk ook de wet van het afkopen der
eerstgeborenen, eens afgedaan zou hebben. Niemand
sprak Hem tegen en allen luisterden stil en aandachtig.
539 Als zon en maan verduisteren. – Ik vermoed dat gezegd zou moeten
worden: “Als de moeder het Kind naar de tempel brengt, verduisteren zon en
maan.”
Deze verduistering zou dan zijn de vernedering waaraan het schitterendste
hemellichaam, de zon, die Christus is, en de maan die Maria is, zich
onderwerpen, door zich aan zondarige mensen gelijk te maken, ofschoon
geen stofje of schijn van vlek hun heiligheid ontsiert.
Fascikel 22
1958