background image
Terwijl Jezus op de Hem zo geheel eigen wijze zo zielroerend
over Joannes de Doper en de dood der profeten sprak, werd het in
de synagoge stiller en stiller. Alle aanwezigen waren diep
ontroerd; velen weenden en zelfs de aanwezige Farizeeën waren
diep onder de indruk.
Maar verscheidene vrienden en verwanten van Joannes kregen
door een inwendige verlichting het voorgevoel dat Joannes
eveneens om het leven gebracht was, en zij vielen van droefheid
in onmacht. Hierdoor ontstond ontsteltenis en storing in de
synagoge. Maar Jezus zei dat men de onmachtigen een
ogenblik zou ondersteunen en dat zij weldra tot
zichzelf zouden komen; en zo lagen zij enige minuten in de
armen van hun vrienden, terwijl Jezus zijn onderrichting
voortzette.
Door de uitdrukking ‘tussen de tempel en het altaar’ werd mij, bij
de vermelding van de moord op die Zakarias, iets duidelijk wat op
de dood van Joannes de Doper betrekking had:
ook ZIJN dood viel in het leven van Jezus voor tussen de
tempel en het altaar, want hij stierf tussen Jezus’ geboorte
(met opdracht in de tempel) en de kruisiging (kruis-altaar),
maar dit verborgen verband en symbolisme ontdekten de
aanwezigen natuurlijk niet.
1036.
Na de lering werden degenen die in onmacht gevallen waren, naar
huis gebracht. Buiten Zakarias, de neef of kozijn van Joannes541,
541 Zakarias, neef van Joannes. – In nr. 1026 noemt K. hem de zoon van de
broer van Joannes’ vader.
Men moet echter verstaan: een zoon van de schoonbroer, d.i., nog nader
bepaald: de zoon van een zuster van Elisabet.
De man van die zuster heette Heli; deze had vijf dochters en één zoon.
De laatste heette ook Zakarias en deze is het die thans in het ouderlijk huis
van Joannes woont, d.i. van de oude Zakarias.
Fascikel 22
1960