background image
doen? Is het geoorloofd een leven te redden of het te
laten vergaan?” (Mk. 3, 4).
Allen bleven Jezus het antwoord schuldig, maar Hij herhaalde
de gelijkenis, die Hij in zulke gevallen gewoonlijk
gebruikte: “Wie onder u zal zijn eigen schaap, dat op
de sabbat in een put valt, er niet uit trekken? Maar
een mens is kostbaarder dan een schaap. Dus is het
goeddoen op een sabbat geoorloofd!”
Jezus was zeer bedroefd over de verstoktheid van die mannen en
bezag hen met een profetisch-vertoornd gelaat en met een blik die
tot in hun geweten drong (Mk. 3, 6: contristatus super caecitate
cordis eorum).
Dan nam Hij de arm van de man met zijn linkerarm
vast, streek er met de rechterhand afwaarts over, trok
de gekromde vingeren uit elkander en zei: “Steek uw
hand uit.”
Toen strekte de man zijn hand uit en bewoog ze, en ze was even
lang en gezond als de andere. Dit was het werk van een ogenblik.
De man wierp zich dankend voor Jezus neer, het volk juichte, de
Farizeeën waren zeer verbitterd, traden bij de ingang tezamen en
pleegden overleg met elkander (Mk. 3, 6).
1079.
Nu dreef Jezus ook nog de duivel uit de doofstomme
bezetene, die aan de ingang zat; hij bekwam het gehoor en de
spraak terug, en toen het volk nu nogmaals in gejubel losbrak,
herhaalden de Farizeeën hun oude laster: “Hij heeft de duivel in!;
Hij drijft de ene duivel door de andere uit!”
Maar Jezus wendde zich tot hen en vroeg hun: “Wie
onder u kan Mij beschuldigen van zonde (cfr. Joa. 8,
46).
Is de boom goed, dan is ook zijn vrucht goed.
Fascikel 22
2059