haar beeld te doen oprichten586. Die vrouw heeft in haar naam
iets wat doet denken aan Adelaïd; het is een uitheemse naam en
de lettergrepen ‘aï’ of ‘laï’ komen er in voor.
Jezus’ onderrichting voor de apostelen bevatte
verscheidene bevelen, die men in het Evangelie vindt
onder de uitzendingsvoorschriften, zoals dat zij niets
bij zich mochten hebben, omdat de arbeider zijn loon
waard is.
Ook schreef Hij hun een zekere gedragslijn voor: zo
moesten zij twee en twee uitgaan (Lk. 10, 11).
Zij moesten datgene wat Hij hun laatst aangeleerd
had, aan het volk doorgeven en allen moesten
ZONDER VERSCHIL hetzelfde voorhouden.
Voorts moesten zij dikwijls bijeenkomen en aan
elkander verhalen hoe het hun gegaan en wat hun
wedervaren was.
De apostelen moesten dan aan de leerlingen de
waarheden voorhouden, die zij op de volgende
zendingen ALLEN GELIJK aan het volk moesten
586 Hier noteert Brentano: “De vertellende gebruikte voor ‘beeld’ de term
‘postuur’, ‘Positur’; zij maakte geen gewag van een standbeeld van Jezus
zelf.”
Eusebius maakt in zijn kerkgeschiedenis gewag van een beroemd
monument, dat te Cesarea of Paneas opgericht werd, door de vrouw uit
Paneas, die te Kafarnaüm door Jezus van bloedvloeiing genezen werd; dit
was een beeldengroep die Jezus en de vrouw voorstelde.
We hebben dus met twee verschillende beelden te doen, zoals we ook met
twee verschillende vrouwen te maken hebben.
In de loop der tijden werden door verschillende schrijvers Dan en Paneas als
dezelfde stad beschouwd en vereenzelvigd met Paneas.
“Zou de verwarring misschien niet voortgekomen zijn”, vraagt Brentano, “uit
het feit dat men niet de twee vrouwen en beelden onderscheidde?” (cfr.
Guérin, Galilée, II, 319).
Fascikel 23
2137
|