background image
enige zieken, die hier niet talrijk meer waren en hij
hield ook een toespraak.
De heidenen aanbaden hier een afgodsbeeld met verscheidene
armen; het droeg op het hoofd een korenmaat met aren er in, maar
hun afgoderij scheen zeer in verval, want velen waren het
Jodendom genegen, doch de voorkeur van de meesten ging naar
de door Jezus verkondigde leer. Velen van hen waren reeds
gedoopt, hetzij door Joannes of ook door de apostelen te
Kafarnaüm. Van de besnijdenis werd geen gewag gemaakt,
indien men niet volkomen joods verlangde te worden, en die dit
wel verlangden, wendden zich dan tot de Farizeeën.
‘s Avonds leerde Jezus weer bij de tollenaars en genas
er nog enigen.
1130.
28 februari. –
De tollenaars deelden het grootste gedeelte van hun rijkdommen
uit. Op de leerplaats van Jezus hadden zij grote graanstapels
liggen, die zij bij maten aan de armen uitdeelden. Ook stonden zij
akkers en tuinen aan arme dagloners en slaven af en herstelden
alle onrechtvaardigheden die zij bedreven hadden.
De leerlingen en apostelen waren dezer dagen altijd in deze streek
verspreid, in Maächati en tot Aram597.
597 Maächati. – Maächati is een klein koninkrijkje met een hoofdstad van
dezelfde naam. In de H. Schrift wordt het in een paar grensbeschrijvingen in
één adem genoemd met Gessoer, waarvan het een buurstaatje was.
Wellicht is iets bewaard van de naam Maächati in Moeghanijeh, naam van
een beek, die in de buurt van Gessoer begint, zich oostwaarts richt en
misschien de zuidgrens van dat rijkje vormde. Maar zekerheid hebben wij
hiervoor niet.
‘Aram’ is de Hebreeuwse naam van Syrië, maar hij kon, door een
beperkende bijvoeging een onderdeel van het land, een provincie,
zelfstandig of niet, aanduiden.
Zo bestaan de uitdrukkingen:
Fascikel 23
2163