background image
Aanstonds daagden zieken en ander volk op; de apostelen heelden
hier en daar.
In de stad wonen ook zeer boze Farizeeën, en enige van hen
hebben reeds deelgenomen aan het onderzoek van de raad van
Kafarnaüm. Met anderen nemen zij om de beurt deel aan de
werkzaamheid van die raad.
10 maart. –
Jezus leerde en heelde heden vóór de stad op een
heuvel. Uit alle omstreken werden vreemde zieken aangebracht.
Dikwijls riepen zij ook: “Heer! beveel aan één van uw leerlingen
ons te komen genezen.”
‘s Avonds was Jezus met de Farizeeën aan tafel; zij hekelden
Hem en vroegen misnoegd waarom Hij dan met louter kleinvolk
rondreisde en geen intellectuelen en geleerden aan zich en zijn
zaak verbond?602
602 Cesarea-Filippi = Paneas = Panias = Banias. – Door het Evangelie is
Cesarea-Filippi zo vermaard, dat wij er althans enige woorden over moeten
zeggen. Het is immers in dit gewest dat Jezus zijn apostelen vroeg
naar de mening van de mensen en van henzelf over Hem en dat
Petrus in aller naam Hem als de Messias en Zoon van God beleed
en de belofte van het primaatschap ontving.
Dit geschiedde, zal K. later zeggen, nadat zij zich even uit de buurt van
Sogane in het oostelijk gebergte teruggetrokken hadden. (Mt. 16, 13-19).
De eerste naam van de stad was ‘Paneas’, ‘Panias’, d.i. ‘stad van Pan’, de
Griekse veld- en herdersgod; hem was aan de noordkant van de stad een
grot toegewijd: Panion, uitgehold in de voet van een verticale, 30 m hoge
rotswand, de allereerste trap van het Hermongebergte.
In 20 vóór Christus herbouwde de tetrarch Filippus op Grieks-Romeinse
wijze de stad en noemde ze ter ere van keizer Augustus en tot eigen roem
Cesarea-Filippi, d.i. ‘van Filippus’; deze nieuwe naam werd later weer
verdrongen door de oude, wat met vele plaatsen het geval is geweest; zo
heet het huidige Arabische dorp Banias.
Fascikel 23
2179