background image
stad603. Te Lesjem is het, dat de Syrofenicische vrouw tot Jezus
kwam. Die twee steden dient men te onderscheiden.
Deze morgen hadden de heidenen hier een feest bij de schone
bron in de stad (die zich tot in het noordelijk dal uitgebreid had).
Dit feest had betrekking op de weldaad van het water604.
In de nabijheid van de bron bevond zich een zuilenplaats en
allerlei tempelgebouwen; zij brandden daar wierook op treeften605
en ik zag scharen kleine meisjes met kransen versierd. Dit feest
geschiedde vóór een afgodsbeeld of beeldengroep, bestaande uit 3
of 4 figuren die met de rug tegen elkander zaten; het had rondom
koppen, handen en voeten; de ellebogen waren tegen het lijf
getrokken, maar de handen vooruitgestoken.
603 Deze uitdrukking laat vermoeden, noteert Brentano op deze plaats, dat
de zienster ziet of weet dat menig schrijver die beide steden met elkander
verward heeft. Hierover is reeds een woord gezegd in fasc. nr. 23, nr. 1114,
voetnoot 586.
604 De weldaad van het water. – Het gewest van Cesarea is er alleszins
rijkelijk mee begunstigd, (zie kaart).
De Joden zullen dit feest misschien ook hebben gehad, doch geen kalender
vermeldt het, maar in elk geval hebben de moderne Joden het ingevoerd in
de staat Israël.
Het is aan het loofhuttenfeest verbonden, zoals oudtijds in de tempel.
De ceremonie van het waterfeest wordt opgeluisterd met gezang en dans
van jonge dochters. Oude gebruiken worden weer gepratikeerd, zoals het
slaan op de grond met wilgentwijgen uit dank voor de ontdekking van nieuwe
wateraders in de grond, b.n. in de steppen van de Negeb of zuidland; het
wordt ook soms samen gevierd met het regenfeest, dat eveneens zeer oud
is (Guide bleu, 77).
Oudtijds werden waterfeestelijkheden gehouden in de tempel tijdens het
loofhuttenfeest, maar hiervoor verwijzen wij naar de schriftuurverklaarders,
b.v. Keulers, uitleg bij Joa. 7, 37-38.
605 Treeft. – Driepotige stoelen, die in de heidense godsdienstplechtigheden
gebruikelijk waren.
Fascikel 23
2185