background image
met de vingeren, die Hij met speeksel nat had
gemaakt, diens tong aan, schouwde zuchtend ten
hemel en sprak tot de man: “Ga open!” Aanstonds kon de
man goed spreken en horen; Hij dankte Jezus en juichte met de
zijnen.
Maar Jezus gebood hem en de zijnen, zoals
gewoonlijk na zulke genezingen, niet op zijn
genezing te pochen en te snoeven, waardoor
menigeen dikwijls tot het zondig gebruik van de
nieuw ontbonden lichaamsdelen gebracht werd en
herviel.
Maar de toeloop van het volk tot Jezus vermeerderde gedurig en
bovendien was nog een karavaan aangekomen; en ik zag Jezus
daarom met zijn leerlingen 2 of 3 uren verder naar de tolplaats
van Matteüs gaan. Daar ook hier het volk met hopen bijeenliep,
liet Hij er een paar leerlingen bij en zelf vaarde Hij met de andere
over naar Betsaïda-Julias, waar zij in het gewest aan land traden
en tot in de nacht in de eenzaamheid aan de voet van de berg der
zaligheden bleven (hetzij te Mesadijeh, hetzij te el-Aradj of Klein-
Chorazin. De berg der zaligheden strekt zijn voet tot tegen
Betsaïda-Julias uit).
Jezus sprak van zijn aanstaande reis naar Jeruzalem
en zijn nabije verheffing.
In de nacht vaarden zij over de Jordaan en kwamen op de
westzijde, (gingen naar Betsaïda) en spraken in Andreas’ huis met
boden van Lazarus608.
608 Het verhaal van de laatste genezing van de doofstomme volgt in het
Evangelie van Markus op de episode van de Syrofenicische vrouw.
Matteüs gaat zelfs onmiddellijk over tot de tweede broodvermenigvuldiging
(15, 32-39).
Men ziet uit K.’s verhalen hoeveel gebeurtenissen daar nog tussen liggen en
bijgevolg hoe fragmentarisch de evangelieverhalen zijn: een aantal
voorname gebeurtenissen; de rest is samengevat.
Fascikel 23
2202