background image
Achteraf was er nog een zeer prachtige maaltijd, waarbij ook de
schoolkinderen aan eigen tafels zaten. Jezus heeft hier ook
de parabel van de arbeiders in de wijngaard
verhaald en uitgelegd (Mt. 20, 1-16).
1161.
22 maart = 4 Nisan; Sabbat. –
Julias is een gloednieuwe stad, nog volop in aanbouw, zeer
schoon en in heidense stijl, met bogen en zuilen. Het strekt zich
in de lengte langs (een arm van) de Jordaan uit, en aan de
oostkant, (op de oostelijke helling) zijn vele huizen met hun
achterkant in de rots van de heuvel ingehouwen611.
Aan deze (oost)kant strekt de stad zich uit tot het opstijgende
gebergte.
611 Betsaïda-Julias = et-Tell. – Ligging van Betsaïda-Julias.
Het is te vereenzelvigen met de heuvel et-Tell. Deze naam betekent ‘de
heuvel’.
Hij verheft zich 25 m boven de omgeving, tenzij aan de noordoostkant.
Ten westen en ten zuiden naast een Jordaanvertakking is de helling steil.
Ten oosten of beter noordoosten daalt de bodem zachter en stijgt dan weer
en gaat ten noordoosten over in het gebergte. Aan de westvoet van de
heuvel ontspringt een overvloedige bron en vloeien twee gekanaliseerde
beken, die de goede grond buitengewoon vruchtbaar maken. De heuvel
beheerst in het zuidoosten de gehele vlakte Batihah, die eveneens zeer
vruchtbaar is.
Het dorp et-Tell bedekt slechts een gedeelte van de ruïne die op de top en
heuvelhelling verspreid ligt. Alle bouwmateriaal is er weggehaald; alleen
onbehouwen vulkaanstenen en basaltblokken zijn er blijven liggen.
Archeologen besluiten uit die vormeloze toestand dat de onderneming van
de tetrarch Filippus onafgewerkt is gebleven.
Dit zou treffend de bewering van K. bevestigen dat in Jezus’ openbaar leven
de stad nog in aanbouw was (en dus misschien nooit voltooid werd).
Men heeft er menig voorwerp gevonden, waaruit blijkt dat de stad dateert uit
het Romeinse tijdperk en de tijd van Christus (cfr. Cl. Kopp, 233-234 + nr.
98).
Fascikel 23
2217