background image
Jezus’ gedaanteverandering op de Tabor
(Matteüs, 17, 1-9; Markus, 9, 1-8; Lukas, 9, 28-36).
1192.
8 april = 21 Nisan. –
Jezus ging heden in de vroege morgen uit zijn herberg vóór
Hadad-Rimmon met enige leerlingen oost-(noordoost-)waarts
naar Kislot-Tabor, dat een uur of 3 van daar nabij de zuidelijke
voet van de Tabor ligt. Op deze weg kwamen de gisteren
uitgezonden leerlingen achtereenvolgens tot Hem terug.
Te Kislot verzamelde zich weer een grote schaar van reizigers om
Jezus, die van Jeruzalem kwamen. Hij onderrichtte hen en
genas enige zieken.
In de namiddag, om 2 of 3 uur, zond Hij de
leerlingen rechts en links rond de berg op een nieuwe
missie- en genezingstocht uit.
Bij zich behield Hij alleen Petrus, Joannes en Jakobus de
Meerdere en ging de berg met hen op. Hij volgde een kronkelpad
dat zich zigzag langs de berghelling omhoog slingerde; zij hadden
wel spoediger boven kunnen komen, maar zij deden ongeveer 2
uren over deze bestijging, want Jezus vertoefde vaak met hen op
meerdere plaatsen en bij spelonken, waarin profeten gewoond
hadden, en Hij verklaarde dan menige bijzonderheid
(over die plaats) en bad daar ook met hen626.
626 Tabor. – De lezer van Emmanuel moet iets weten over deze beroemde,
thans ook omstreden berg; omstreden, niet alleen wat zijn ligging betreft,
maar helaas! ook wat het mysterie betreft dat er zich op heeft afgespeeld.
Meteen zal dit beknopt artikeltje vele bijzonderheden, die K. erover
mededeelt, bevestigen.
Reeds vóór Christus werd hij als een heilige berg beschouwd, waarschijnlijk
omdat de grote profeet Elias er een tijdlang op verbleven heeft, en ook, naar
het zeggen van K. de profeet Malakias.
Op de top, in het domein van de Grieken herinnert een grot aan dit verblijf
van Elias, alsook een kerk die aan de profeet is gewijd.
Fascikel 24
2276