de doden volstrekt niet meer649, zoals bij de Farizeeën. Zo ver
herinner ik mij deze aandoenlijke gebeurtenis.
Lazarus en de heilige vrouwen namen hedenavond nog afscheid
van Jezus. Lazarus was bij de openbare leringen van Jezus niet
tegenwoordig geweest, want wegens zijn positie te Jeruzalem nam
hij een zekere omzichtigheid en terughouding in acht.
Derde dag bij Gabara. – Genezingen.
1225.
25 april. –
Deze morgen gingen Lazarus en de H. Vrouwen in alle vroegte
naar huis. Jezus echter begaf zich met de apostelen uit de herberg
tot de zieken, wier hutten en tenten men reeds gisterenavond
gedeeltelijk in de nabijheid van de herberg gebracht had.
De overige had men nog in de kampementen van het volk aan de
voet van de leerberg laten staan. De apostelen en Jezus
genazen alle aanwezigen en gingen niet eerder
vandaan, dan wanneer alle zieken weer gezond en
te been waren.
De leerlingen deelden nog het overschot van de levensmiddelen,
klederen en stoffen onder hen uit; de geheelden en hun vrienden
vervulden de lucht met hun psalmgezang van dank, en allen
begaven zich op de weg om nog vóór de sabbat hun woonplaatsen
te bereiken.
649 Geen vrees meer voor verontreiniging door de doden. – Dezelfde
gedachte, doch anders uitgedrukt vinden wij bij D. Rops: “Men kan een
zeker verband tussen het Evangelie en het Farizeeïsme niet ontkennen,
wanneer men rabbi Johannan ben Zakkaï hoort verklaren:
-
“niet het contact met de dood maakt onrein …”
-
”niet het water reinigt …”
-
of ook: “de liefde gaat boven de Wet uit …”” (Jezus in zijn tijd, 321).
Fascikel 24
2364
|