background image
een gebedswake. Vele stadsburgers gingen in groepen, meest van
tien tot twaalf man, het open veld in, op heuvelen in tuinen; zij
hadden een fakkel op een stok mee en brachten daar de gehele
nacht in het gebed door. Ook de leerlingen van Jezus en de
gedoopte heidenen deden dit.
Jezus echter begaf zich alleen in het gebed.
De vrouwen baden gezamenlijk in de huizen in de stad.
Pinksterviering.
21 mei = 5 Siwan; Pinksteren. –
Heden, de gehele morgen werd in de synagoge nogmaals
(afwisselend) gebeden, gezongen en uit de Wet voorgelezen.
Ook werd een soort processie gehouden. De rabbijnen met Jezus
aan het hoofd en veel volk trokken door de gangen rond de
synagoge en stonden op verscheidene plaatsen stil, naar de vier
windgewesten gekeerd, en spraken de zegen over land en zee en
alle gewesten uit.
Na een tussenpoos van nagenoeg 2 uren kwam men ‘s namiddags
weer ter synagoge en het beurtelings lezen (uit de H. Schrift,
zingen en bidden) werd voortgezet.
In sommige rustpozen zegde Jezus: “Hebben jullie dit
verstaan?” en Hij gaf hun een uitleg van die pas-
sages. De doortocht door de Rode Zee en de daarop
volgende gebeurtenissen tot aan de wetgeving op
Sinaï werden daar voorgelezen (Ex. van 14 tot 20).
Ik zag vele van de daar verhaalde gebeurtenissen, terwijl zij lazen
en herinner me nog het volgende.
Exodus 14
1. De HERE sprak tot Mozes:
2. Zeg tot de Israëlieten, dat zij teruggaan en zich legeren voor Pi-Hachirot, tussen Migdol en
de zee; recht tegenover Baäl-Sefon zult gij u legeren, aan de zee.
3. Dan zal Farao van de Israëlieten denken: zij zijn in het land verdwaald, de woestijn heeft hun
de weg versperd.
Fascikel 26
2586