background image
aan de broden toegekend is dezelfde als van de Pinksterbroden in
de tempel).
De vrouwen ontvingen geschenken, waaronder ik stukken van
dikke stoffe, gelijk tapijten, van bijna 1,5 el in het vierkant
bemerkte. Ik meen dat het diende om rond de voeten te winden of
om er voering voor sandalen van te maken, maar dit weet ik niet
meer zeker. Gedurende de uitdeling waren Jezus en de
leerlingen op verscheidene plaatsen tegenwoordig en
leerden en vermaanden de mensen.
Daarna leerde Jezus vanaf de leerhoogte op de
rotsheuvel, waar alle inwoners zich verzamelden. Hij
sprak van de arbeiders in de wijngaard, van de
barmhartige Samaritaan, van de dankbaarheid,
van de zegen der armoede, van het dagelijks brood
en het Onze Vader.
Na deze redevoering hadden de mensen een openluchtgastmaal
onder loofhutten, waarbij Jezus, de leerlingen en andere voorname
personen hen dienden. Ik zag Jezus ook verscheidene
mijnwerkers, die zich aan handen, armen en benen verminkt
hadden, genezen.
Deze mensen hadden jongens en meisjes, die op fluiten speelden
en zongen. Na hun maaltijd hielden zij allerlei eenvoudige
spelen, zoals lopen, springen, ogenverblinden, zoeken en andere
dergelijke volksspelen, die veel overeenkomst vertoonden met die
van onze kinderen. Hierbij waren de mannen niet van de vrouwen
gescheiden. Ook werden dansen gehouden, waarbij zij, in lange
rijen, heen en weer tuigend en wiegend aan elkander voorbij
schoven, om dan een kring te vormen en te eindigen met een
rondedans.
1348.
‘s Avonds ging Jezus met 8 of 10 knaapjes van 6 tot 8 jaren naar
de berggroeven wandelen. De kinderen hadden niets aan dan een
Fascikel 26
2625