background image
gespannen met een pees en had boven een groef (een dwarsgroef
in de stok), waarin een staafje als een pijltje gelegd was.
Daarenboven had het kind in elke arm een als verguld kort stokje
met een knop aan het boveneinde, bijna gelijk trommelstokjes.
(Misschien naalden of staafjes om te breien, te weven of te
spinnen)736.
Wanneer de rabbijnen die het lijk kwamen halen, daar waren,
werd het lichte deksel van de kist slechts met een lint daarop
vastgehecht en niet toegenageld. Vier mannen droegen de kist op
stangen tussen zich. Een brandende lamp in een soort lantaarn
van hoorn werd op een stok er vóór uit gedragen. Een opeen-
gedrongen menigte mensen en kinderen vergezelden het lijk.
Jezus, de leerlingen, de buren en familieleden stonden vóór het
huis en zagen de stoet vertrekken. Jezus troostte de moeder
en de verwanten door een lering over de opstanding.
Opening van de sabbat te Kerynia.
1356.
Zij gingen nu allen naar Kerynia ten sabbat. Kerynia heeft 3
straten naar de zee; de middelste is zeer breed. Deze 3 straten
736 In wat K. over het gestorven meisje zegt, vinden wij alles terug wat aan
een joodse begrafenis eigen is, en waarover wij later een woord zullen
zeggen.
-
Het lijk wordt met kruiden ingewikkeld en in een doek geslagen. Ook de
armen en handen worden omwonden.
-
Klaagsters komen bij het lijk treuren en wenen.
-
Allerlei speelgoed of andere voorwerpen worden meegegeven, in de
mening dat de dode na dit leven zijn bestaan kan verlengen en deze
dingen nog kan nodig hebben.
Hierover is reeds het een en ander gezegd, b.v.
-
over klaaglieden in fasc. 20, nr. 890, voetnoot 449;
-
over meegegeven voorwerpen in fasc. 6, nr. 168, voetnoot 362.
Fascikel 26
2638