background image
6 januari; Sabbat. –
De dubbele spelonk van Abraham ligt niet ver van hier.
(Over Hebron, Mambre en omgeving, zie begin fasc. 4, vóór nr.
91; zie ook kaart vóór nr. 1625).
Ik geloof dat men hier nog ten hoogste 20 uren van de bron van
Jakob is, die de Heer aan zijn leerlingen als verzamelplaats voor
de ontmoeting aangeduid heeft.
Ik zag Hem heden weer in de synagoge preken en ook
overdag van huis tot huis gaan en zieken genezen.
Ik zag eens dat Hij, met enkele leerlingen aan beide
zijden van een bed staande, een zieke ophief en hem
beval te gaan, wat dan ook aanstonds gebeurde.
Heel de sabbat bleef Jezus hier en daarna zette Hij in de nacht zijn
reis naar de bron van Jakob bij Sikem voort840.
840 In zijn verkorte uitgave van K.E.’s visioenen plaatst Duley, O. P., naar
aanleiding van Jezus’ reizen naar Cyprus, Sidon, Chaldea, Egypte in Tome
III, p. 56 de volgende treffende nota:
“Deze grote reizen van de Zaligmaker zijn zeer betekenisvol.
Zijn nieuwe en opzienbarende leer en verbazende wonderen in het tweede
jaar van zijn openbaar leven hadden de haat van de versteende Joden
opgezweept.
Om deze de tijd te laten tot bedaren te komen, verwijdert zich Jezus en
verdwijnt van het toneel. Hij profiteert van die onderbreking van zijn
leerambt om zijn werk in de vreemde uit te breiden en daar het
apostolaatswerk van zijn apostelen en leerlingen voor te bereiden.
Hij brengt eerst de heilsboodschap aan de vreemde Joden op Cyprus in het
westen, daarna aan de Chaldeeën in het oosten.
Juist DEZE opmars zou later, na de stichting van de Kerk, door de
evangelieprediking gevolgd worden.
Afgewezen door de Joden van Palestina zouden de apostelen naar de
Joden gaan in de vreemde. Ook door de diaspora-Joden miskend, zouden
zij zich tot de heidenen wenden.
Zo wees Jezus profetisch de richting aan, die zijn Kerk zou moeten volgen.
Fascikel 28
3128