background image
en terechtwijzingen moest herhalen, ook daar waar,
menselijk gesproken, geen hoop op beterschap bestond.
Toen Jezus de tempel verliet, kwamen wel 100 vreemdelingen en
heidenen tot Hem, maar Hij verwees hen naar de
leerlingen die in de stad en de omgeving woonden.
Deze mensen hadden Jezus’ lering niet gehoord, want het was hun
verboden in de tempel (verder dan hun voorhof) te komen.
Zij waren reeds door zijn intocht in Jeruzalem, door zijn
wonderen en door alles wat zij vernomen hadden, overtuigd en
bekeerd. Onder hen waren ook die Grieken met wie Jezus
onlangs gesproken had.
Jezus scheidde hier van de leerlingen en nam slechts enige van
hen met zich mee. Ik heb Hem niet naar Betanië, noch op de
Olijfberg zien gaan. Hij zal dus aan de voet van de Olijfberg
gebleven zijn.
1725.
24 maart; Sabbat. –
Beneden bij de Olijfberg was een schone vlakke plaats869 en
tussen muren ook enige open herbergen. Hierin nemen
vreemdelingen op andere tijden dikwijls hun intrek, maar nu
stonden ze ledig. Jezus heeft daar overnacht.
Dagelijks kwamen mensen uit Jeruzalem deze huizen reinigen.
‘s Morgens onderrichtte Jezus de leerlingen en
apostelen op deze plaats. Hij voorzegde hun weer vele
dingen, ondermeer dat Hij nog tweemaal met hen
869 Vlakke plaats. – Op een latere kaart van Getsemani zullen wij zien hoe
de Kedronvallei zich verbreedt vanaf de tuin van Getsemani tot tegenover de
zuidoosthoek van de Tempelberg of Tempelplein, tussen de 2
Kedronbruggen.
De zuidelijkste der 2 bruggen ligt tegenover het grafmonument van Absalom.
Deze vlakte is ook nu met olijfbomen beplant en heeft een vruchtbare grond
(cfr. D.B. Geths. k. 634).
Fascikel 28
3270