background image
Hij sprak over de vervolging en de folteringen, door
het vuur bedoelend diegenen onder zijn leerlingen,
die Hem getrouw zouden blijven, en door het water
hen die zich van Hem zouden laten scheiden en die,
volgens de aard van het water, de diepte zouden
zoeken (en in hun verderf zouden lopen).
Hij sprak ook van een verbinding van melk met
water, die zo innig is, dat men deze bestanddelen na
hun vermenging niet meer kan scheiden. Ik weet
althans dat Hij daardoor zijn vereniging met hen wilde aanduiden.
Ook sprak Hij hun van de zachtheid
(verteerbaarheid) en voedzaamheid van de melk.
Daarbij maakte Hij ook gewag van de verbinding der
mensen in het huwelijk, en dit als antwoord op de
vraag van de leerlingen, die, geloof ik, Hem
ondervroegen op de wedervereniging van vrienden
en echtgenoten na de dood.
1729.
Op de vraag van de leerlingen antwoordde Jezus dat
men 2 soorten van huwelijken of verenigingen moest
onderscheiden, nl. die van het vlees en het bloed
enerzijds, en die van de geest anderzijds.
schepte, terwijl hij de blaasbalg trok. Ook leggen de smeden hun kolen in
water.
In zijn boek ‘Chaldea’, blz. 11 schrijft O. Dapper: “De asfalt-nafte vat vlam,
zodra ze bij het vuur wordt gehouden en wonder! door water is dat vuur niet
te blussen, maar het laait nog feller, tenzij het water te overvloedig is.”
Ook de H. Teresia gebruikt het beeld van water en vuur om de macht van de
liefde te beschrijven, die niet door hinderpalen weerhouden, maar eerder
geprikkeld wordt (cfr. Hoogl. 8, 7; Rom. 8, 35-39; I Kor. 12, 2-8).
Fascikel 28
3278