groot gewoel in het dorp. Ook was het de mensen opgevallen dat
Simon, wiens huis anders openbaar en toegankelijk was, zulke
grote inkopen had gedaan en nu zijn herberg gesloten hield.
Kortom, men vermoedde wat; men was nieuwsgierig en woelig.
De mensen klommen onder de maaltijd bijna op de muren.
Als voor een feest gekleed traden allen de zaal door de achterdeur
binnen. Ik herinner me niet een voetwassing, doch slechts een
traditionele reiniging vóór de deur gezien te hebben.
De banken, waarop zij aan tafel aanlagen, waren hier breed, zodat
er 2 naast elkander lagen. Jezus lag in het midden op een ligstoel
alleen. Op de tafel stonden verscheidene grote bekers en telkens 2
kleine daarnaast; ze bevatten 3 soorten van dranken, een
groenachtige, een rode en gele. Ik meen dat er een soort van
perensap onder was.
Eerst werd een lam opgebracht; het lag uitgestrekt met de kop op
de voorpoten in een langwerpig ronde of ovale schotel; het werd
met de kop naar Onze Heer geplaatst. Hij nam een wit mes als
van been of steen en stak het in de nek van het lam en sneed
neerwaarts, eerst aan de ene zijde van de hals, dan aan de andere,
en hierna maakte Hij een lange snede over rug en kop in hun
gehele lengte; de lijn van deze snede herinnerde mij onwillekeurig
aan het kruis. Hij legde een afgesneden deel aan Joannes voor,
een aan Petrus en tenslotte aan zichzelf.
Hierna maakte Simon, de gastheer, dwarssneden aan beide zijden
van het lam en legde de stukken links en rechts de apostelen en
Lazarus voor in de volgorde waarin zij lagen.
1739.
Ook de vrouwen hadden een lammetje, maar het was kleiner en
lag breder in de schotel; het hield de kop naar de Moeder Gods
gewend, die het verdeelde. Het zag er bijna uit als een egel.
(De vertelster moest bij deze vergelijking zelf lachen).
Na dit lam kwamen 3 grote vissen en kleine daartussen. De grote
lagen als zwemmend op hun buik in een witte, stijve saus.
Fascikel 28
3297
|