Emmanuel – Het smartvol lijden van onze
Heer en Zaligmaker Jezus Christus
Inleiding op het smartvol lijden van onze Heer en
Zaligmaker Jezus Christus.
Vroeger hebben wij reeds 3 of 4 keren een of anderhalve bladzijde
weggelaten, die ons minder of niet belangrijk schenen, omdat ze het
verhaal eerder onnodig verlengden. Zo willen wij nu doen met de
inleiding die Brentano plaatste aan het begin van het lijdensverhaal.
Volledigheidshalve geven wij die passages later als toevoegsels.
Overigens betreft deze inleiding slechts het verhaal van het laatste
avondmaal. Hierin legt Brentano er de nadruk op, dat er geen
tegenspraak bestaat tussen het verhaal van K. Emmerick en dat der
Evangeliën. Integendeel, sommige moeilijkheden die ontstaan uit de
vergelijking der evangelieverhalen onderling, worden door het verhaal
van onze zienster op de natuurlijkste en meest bevredigende wijze
opgelost. Dit is ten andere ook waar voor de Evangeliën in hun geheel.
Hierin komen veel trekken en bijzonderheden door K. tot hun volle recht
en betekenis.
Als inleiding willen wij hier een heel kort woord plaatsen over de
schoonheid van dit gedeelte van Katarina Emmericks verhalen,
beschouwingen, openbaringen of hoe men ze noemen wil.
Reeds meer dan eens hebben wij de mening geuit, eerst op gezag van
meer bevoegde kenners, dan ook uit eigen overtuiging dat deze
lijdensbeschouwingen behoren tot het heerlijkste wat de
wereldletterkunde ons in dit litterair genre te bieden heeft, of
eenvoudiger gezegd: ze zijn het schoonste wat op dit gebied in de
wereld bestaat. De Evangeliën laten wij hier geheel buiten
beschouwing.
Talrijke meningen van geleerde bevoegde mannen, kunstenaars,
theologen en noem maar op, zou ik kunnen citeren, doch aangezien
deze inleiding kort moet zijn, zal ik mij bij een enkele bekentenis
beperken. Het is een impliciete, om zo te zeggen onbewuste bekentenis
Fascikel 29
1
|