reusachtige basiliek. Dit geschiedde onder de bisschop Joannes van
Jeruzalem (386‐417). De zuidoosthoek van deze grootse kerk werd
ingenomen door het oude Cenakel. De authenticiteit van het Cenakel
staat onbetwijfelbaar vast. K. komt deze authenticiteit
ontegensprekelijk bevestigen.
Het gebouwencomplex dat na de verwoesting van de enorme basiliek
aan het Cenakel bleef herinneren, werd in de 15e eeuw door de
Muzelmannen aan de Franciscanen ontnomen en in 1524 werd de
bovenzaal tot moskee verklaard; ze is het gebleven tot heden toe, want
nadat de Israëli’s het gebouw in 1948 hadden ingenomen, hebben zij de
bovenzaal als moskee in het bezit en het gebruik van de Moslims
gelaten, maar de rest hebben zij zich toegeëigend. De moskee bleef
toegewijd aan de profeet David.
De afbeelding van het Cenakelgebouw is veel verspreid, maar zonder
uitleg kan men niet weten hoe het bovenzaaltje, dat men met de naam
Cenakel vereert, in dat ingewikkeld gebouwencomplex ingesloten zit.
Men zal nergens een volledige beschrijving vinden.
Hier willen wij ten minste tonen hoe men het zaaltje bereikt.
***
Eerst doen wij opmerken dat de cijfers of getallen op de schets
hieronder en op de afbeelding hiervoor realiteiten aanduiden.
Wanneer men uit het noorden komt en op de smalle weg, 1, 1, 1, tussen
arme huizen links en het benedictijnerklooster rechts het hoofdgebouw
nadert, ziet men vóór zich de brede, ogivale (= spitsboogvormig)
ingangspoort (2).
Het gebouw biedt in zijn geheel een schilderachtige aanblik (zie
tekening hiervoor van de Cenakelgebouwen).
Links van de ingang in de hoogte ziet men het zogenaamde Cenakel
uitsteken boven de huizen die er ten noorden tegen aangebouwd zijn.
De koepel waarmee links het Cenakel eindigt overwelft een kamer of
soort kapel, waarin een vals graf van David wordt vereerd (19);
het kamertje is door een muur van het Cenakel gescheiden en enige
trappen hoger.
Fascikel 29
21
|