of het op zijn beurt nog iets heiligs bevatte3 – stond de grote
drinkbeker en om hem heen stonden 6 kleiner bekers.
In de kom van de grote kelk bevond zich nog een kleiner vaas en
hierop lag nog een schoteltje (of soort van pateen) en boven dit
schoteltje was een gewelfd deksel gezet.
In de voet van de kelk lag een lepeltje dat men uitnemen kon.
De drinkbekers waren met fijne doekjes of kleedjes overhangen
en het hele stel stond onder een kap, huif of stolp, die naar ik
meen, bestond uit leder en boven van een knop voorzien was.
De grote kelk bestaat uit de kuip en de voet; deze laatste zal er
wel aan toegevoegd zijn, want hij was van een andere materie dan
de kom, die een bruinachtige, gepolijste massa was in de vorm
van een peer, ingezet in goud en daarmee belegd; hij heeft 2
kleine handgrepen, waarbij men hem optilt, want hij is vrij zwaar.
De voet is kunstig gesmeed uit donker gouderts; rondom ziet men
er een slang en een druiventrosje op geciseleerd (= gegoten metalen
voorwerpen met een steekbeitel bewerken, fig. heel fijn bewerken).
Daarenboven is hij nog met edelstenen versierd; er ligt, zoals
reeds gezegd, een klein lepeltje in.
1753.
De grote kelk bleef later bij Jakobus de Mindere bewaard in de
kerk te Jeruzalem en ik zie hem nog ergens veilig verborgen
liggen; eensdaags zal hij opnieuw te voorschijn komen, zoals hij
ook bij deze gelegenheid weer aan het licht gekomen is.
3 Volgens de nrs. 1767 en 2045 was dit plankje een louter verlengstuk of
schuifje, waarop dan een doekje of corporale uitgespreid werd om er de
pateen op te plaatsen.
Misschien zullen bejaarde lezers zich hier en nog verder de vraag en het
antwoord van de oude Catechismus herinneren: “Vanwaar komen al de
ceremoniën in de H. Mis?”
Van de apostelen en andere oversten der H. Kerk.
Fascikel 29
31
|