background image
NOTA.   
In deze beschouwing ontbreekt het niet aan diepzinnigheid.   
Wat kan een gewoon mens daarop zeggen.  Hij kan niet alles zo maar 
goedsmoeds aannemen.   
Wie zal het geloven dat de mens zonder de zondeval uit de zijde ter 
wereld zou gekomen zijn?  Maar als wij die verklaring zinnebeeldig 
verstaan, lijkt ze geenszins onzinnig.   
Wij kunnen het zo verklaren dat geboorten de vrucht zouden geweest 
zijn van heilige liefde voor God en mens, niet van menselijke of zondige 
begeerlijkheid en genotzucht.   
Zulke geboorten zouden dus in laatste instantie voortkomen uit het 
hart, uit de zijde, zowel van man als van vrouw, gelijk Maria de vrucht 
geweest is van de heiligste liefde van haar ouders en van hun 
gehoorzaamheid aan God.   
*** 
Een tekst uit de Openbaringen der H. Brigitta, Boek I, kap. 26, schijnt ons 
recht tot zulk een interpretatie te geven.   
Tot deze Heilige sprak God: “Hoe hadden de kinderen verwekt kunnen 
worden, indien Adam en Eva niet gezondigd hadden?”  
“Ik antwoord u: Waarlijk uit goddelijke liefde en door vermenging van 
het geslacht in wederzijdse genegenheid, waartoe zij van beide zijden 
ontstoken waren geworden.  Het bloed van de liefde zou zonder 
schandelijke wellust vruchtbaar zijn geworden in de vrouw en zo zou zij 
ontvangen hebben.  In het kind nu, dat zonder zonde en zonder lage 
begeerlijkheid verwekt was, zou ik uit mijn Godheid de ziel ingestort 
hebben.  Zonder smart zou de vrouw het kindje gedragen en gebaard 
hebben.”  
Van zulke geboorten zou men dus kunnen zeggen dat ze uit de zijde, uit 
het hart, uit heilige liefde voortgesproten zijn.  
***
Fascikel 29
75