NOTA.
In deze beschouwing ontbreekt het niet aan diepzinnigheid.
Wat kan een gewoon mens daarop zeggen. Hij kan niet alles zo maar
goedsmoeds aannemen.
Wie zal het geloven dat de mens zonder de zondeval uit de zijde ter
wereld zou gekomen zijn? Maar als wij die verklaring zinnebeeldig
verstaan, lijkt ze geenszins onzinnig.
Wij kunnen het zo verklaren dat geboorten de vrucht zouden geweest
zijn van heilige liefde voor God en mens, niet van menselijke of zondige
begeerlijkheid en genotzucht.
Zulke geboorten zouden dus in laatste instantie voortkomen uit het
hart, uit de zijde, zowel van man als van vrouw, gelijk Maria de vrucht
geweest is van de heiligste liefde van haar ouders en van hun
gehoorzaamheid aan God.
***
Een tekst uit de Openbaringen der H. Brigitta, Boek I, kap. 26, schijnt ons
recht tot zulk een interpretatie te geven.
Tot deze Heilige sprak God: “Hoe hadden de kinderen verwekt kunnen
worden, indien Adam en Eva niet gezondigd hadden?”
“Ik antwoord u: Waarlijk uit goddelijke liefde en door vermenging van
het geslacht in wederzijdse genegenheid, waartoe zij van beide zijden
ontstoken waren geworden. Het bloed van de liefde zou zonder
schandelijke wellust vruchtbaar zijn geworden in de vrouw en zo zou zij
ontvangen hebben. In het kind nu, dat zonder zonde en zonder lage
begeerlijkheid verwekt was, zou ik uit mijn Godheid de ziel ingestort
hebben. Zonder smart zou de vrouw het kindje gedragen en gebaard
hebben.”
Van zulke geboorten zou men dus kunnen zeggen dat ze uit de zijde, uit
het hart, uit heilige liefde voortgesproten zijn.
***
Fascikel 29
75
|