background image
Wanneer men uit de rechtszaal in deze ronde zaal komt, heeft men
(vrij dicht bij de genoemde deuren) aan beide zijden nog eens
deuren (13 en 14); ze leiden uit deze ronde zaal langs meerder
afdalende treden naar het binnenplein dat het huis omgeeft en dat
hier rond is, evenals het achtergedeelte van het gebouw.
Gaat men uit de ronde zaal door de deur rechts naar buiten (door
14), en wendt men zich, na beneden op het binnenplein gekomen
te zijn, links naar het gebouw, dan komt men (onmiddellijk) bij de
deur (15) van een duistere, onderaardse, gewelfde kerker die zich
onder de achterste raadszaal (en zelfs onder een gedeelte van de
rechtszaal) bevindt.
Daar zowel raadszaal als gerechtszaal hoger ligt dan het atrium,
biedt ze natuurlijkerwijze onder zich de nodige ruimte voor
onderaardse gewelven.
(Wij zagen dat hetzelfde het geval was met de middenzaal van het 
Cenakel die boven de grond uitstak en onderkelderd was).   
Hier zijn dan ook onder het ronde achtergedeelte van het huis (en
zelfs onder een deel van de rechtszaal) meerdere kerkers en in een
ervan hebben Petrus en Joannes een hele nacht doorgebracht, toen
Petrus na het Pinksterfeest de kreupele in de tempel bij de Schone
Poort genezen had41.
kon zien. De aangeklaagde werd in het midden van de kring vóór zijn
rechters gebracht.” (6e jaargang, 50).
Hier schijnt wel de rechtszaal bedoeld, maar het geldt ook voor de
raadszaal. Verder zullen wij Jezus in de ronde raadszaal gesleurd en vóór
de vergaderde raadsleden bespot zien worden. Zie ook afb. in D.B.
Sanhedrin.
“Het Sanhedrin moet, volgens een bepaling van de Misjna, in een halve
cirkel worden opgesteld, zodat de rechters allen mekaar kunnen zien.
Twee griffiers staan vóór hen, één aan de rechter- en een aan de linkerkant
en deze schrijven de woorden op van hen die voor de vrijspraak en van hen
die voor de veroordeling zijn.” (Palestina, door Hofman, blz. 165).
41 Katarina vermeldt de kerker, zonder hem nader te beschrijven. Dit willen
wij hier even aanvullen. De lezer gelieve het plan van de kerker voor ogen
te houden.
Fascikel 29
211