background image
Ach! wie kan zich een denkbeeld vormen van die ellendige,
gruwelijke aanblik!
Evenwel was hun wreedheid en bloeddorst hiermee nog niet
bevredigd; zij maakten de touwen los en bonden Jezus nu met
de rug tegen de kolom; doch daar Hij van uitputting niet meer
in staat was zich staande te houden, bonden zij Hem aan de
kolom vast met dunne koorden over de borst onder de armen
en onder de knieën. Zijn handen snoerden zij vast aan de
haken achter de kolom in het midden van haar hoogte.
Geheel zijn lichaam, tegen de kolom aangetrokken, was met
bloed en wonden overdekt; zijn gekruiste lendenen en de
verscheurde huid van zijn onderlijf verborgen zijn naaktheid.
Is zo’n geseling die bij een gewoon mens zeker de dood tot gevolg zou
hebben, niet onwaarschijnlijk, aangezien het doel van Pilatus was Jezus na
de geseling vrij te laten?
Neen, want Jezus moest in elk geval zo ellendig gemaakt worden, dat de
doodsvijanden van Jezus absoluut niets meer van Jezus te vrezen zouden
hebben en berusten in zijn vrijlating.
Vervolgens kon het Pilatus ook niet schelen dat Jezus het bestierf.
Integendeel, dan kwam de hele verantwoordelijkheid op de Joden neer.
Tenslotte beschouwde Pilatus het niet als zijn plicht persoonlijk te gaan zien
of ze maat hielden bij de toepassing van de tuchtstraf, terwijl de Joden
daarentegen de beulen aldoor ophitsten zo te slaan dat Jezus bezweek en
zij zeker van Hem verlost zouden zijn.
***
Wie juist die Ktesifon is, die in dit nummer genoemd wordt is niet met
zekerheid uit te maken.
Waarschijnlijk is hier een verwarring ingeslopen, en daar meerdere
veronderstellingen geen oplossing brengen, wijden wij er best geen
bespreking aan.
***
Wat de scene betreft van de man die uit de menigte vooruitschiet en de
koorden van Jezus doorsnijdt en zo een einde aan de geseling maakt, wij
kunnen deze weer vergelijken met de analoge scene, waarop wij een
bemerking plaatsten in nr. 1859, voetnoot 62.
Fascikel 30
344