Men bracht Hem op de binnenplaats van het wachthuis.
Toen Jezus daar aankwam, zag ik op dat plein geen soldaten.
(Pilatus had ze op de toegangen post doen vatten, zie 3 regels
verder). Maar op de binnenplaats zag ik allerhande slaven en
beulen en leeglopende schelmen, in één woord: heffe (= gepeupel)
en uitschot.
Daar het volk zeer ongeduldig en opgewonden was, had Pilatus
tot groter veiligheid wachten uit de burcht Antonia er bij
betrokken; deze troepen omringden in gelid het wachthuis aan alle
kanten. Het was de soldaten toegestaan te spreken, te lachen en
Jezus te bespotten, doch zij moesten in rij en gelid geschaard
blijven. Pilatus wilde hiermee indruk maken en het opgezweepte
volk in bedwang houden. Er waren daar wel 1000 man
verzameld.
Maria gedurende de geseling.
1883.
Ik zag de H. Maagd gedurende de geseling van onze Verlosser in
een ononderbroken verrukking.
Met onuitsprekelijke liefde en smart zag zij in de geest en leed zij
in de ziel al de smarten en pijnen, die haar Zoon onderging76.
76 Maria tijdens de geseling in een ononderbroken verrukking. Reeds
zegden wij in nr. 1854, voetnoot 60 dat die herhaalde bewusteloosheden
van Maria eerder verrukkingen of extases waren, waarin Maria beschouwde
wat Jezus leed en het als Moeder en Medeverlosseres meeleed.
Hier willen wij nog een woord van de H. Teresia te pas brengen uit haar
‘Innerlijke burcht (Kasteel) van de ziel’ (VI, IV, 3-4) waar zij zegt: ”De ziel
heeft (wel het uitwendig, maar) niet het innerlijk bewustzijn verloren.
Haar (uitwendige) bewusteloosheid kan niet met een bezwijming of flauwte
vergeleken worden, waarbij IEDER inwendig of uitwendig gevoel is
opgeheven. Integendeel, me dunkt dat in zulke gevallen de ziel wakkerder
is dan ooit voor de dingen van God, meer verlicht ook in de kennis van zijn
Majesteit! (en van de goddelijke dingen).
Dit kan onmogelijk lijken.
Fascikel 30
348
|