background image
Boven was een zetel voor Pilatus en daarachter een bank voor de
andere gerechtsbeambten. Het verhoog was nu omgeven door
talrijke soldaten, waarvan een deel op de trappen stonden. Vele
Farizeeën hadden zich reeds rechtstreeks van het paleis naar de
een verhoog te verstaan, dan een diepe plaats of plein tussen 2 heuvelen.
Weliswaar, was dat plein geplaveid met grote tegelstenen van 1 m in het
vierkant en 35 cm dik, maar K.’s verhoog is eveneens een geplaveid
metselwerk.
Een verhoog zeggen wij, beantwoordt meer aan de betekenis van Gabbata.
Volgens psalm 7, 9 gaat de rechter om een vonnis uit te spreken zitten op
een verhoog, in het Hebreeuws ‘Mârôm’, wat eveneens betekent ‘hoogte’,
zoals ‘Gabbata’ bij Joannes.
Bij het woord ‘Salomon’ in D.B. ziet men in beeld de karikatuur van een
rechtsgeding. Wij zien daarop een verhoog van ongeveer 1,40 m.
Een rechter is er op gezeten tussen 2 assistenten; achter hen staan een rij
gewapende mannen en ook enige aan de voet van het verhoog.
Dit is dus een Gabbata uit die tijd. De rechterzetel op zo’n verhoog was
veelal verdraagbaar, zodat een landvoogd hem ook op een noodverhoog
kon laten plaatsen; hij had de vorm van een vouwstoel. In een gerechtszaal
stond zo’n zetel achteraan of, indien het vonnis openbaar moest worden
uitgesproken voor een volksverzameling, in open lucht.
Het terras was rond, zegt K. Het idee van ‘rond’ zit ook in het woord
Gabbata.
Men leest in Suppl. D.B. bij ‘t woord Lithostrotos:
“De term gabbata is niet duidelijk, maar zeker in verband te brengen met de
lange serie van woorden, bestaande uit 2 letters:
-
Q (G, K) enerzijds, en
-
B (P) anderzijds.
Deze woorden bevatten het begrip van ‘rond’ en ‘hoog’.
***
Pilatus nam plaats op een zetel, de beambten op een bank er achter.
Het volgende citaat is hiervan een bevestiging: “In Rome hielden de rechters
zitting of Comitium, gezeten op de ‘sella curulis’ of met ivoor ingelegde zetel;
de lagere rechters zaten op ‘subsellia’. (Sub schijnt er op te wijzen dat deze
zetels lager geplaatst waren).
In de provinciën volgden de landvoogden dit gebruik en hielden dan ook
zitting op een sella curulis. De terechtzittingen werden gehouden met open
deuren.” (Uit: het proces van Jezus Christus door Powell).
Fascikel 30
382