beklimming van de Kalvarieberg; ze is eng, schilderachtig, van afstand
tot afstand overwelfd en hier en daar stijgt ze met trappen. Na een weg
van 85 m gaat men onder een boog die de straat overspant en men
bereikt aan de overzijde de 6e statie; deze wordt aangeduid door een
stuk kolom dat in de muur van een huis links of aan de zuidkant van de
straat ingemetseld is.
Volgens onze K. had dit huis een voorhof, waarvan de ingangpoort zelf
een trap had. Het huis zelf lag dus niet onmiddellijk aan de straat. Het
tegenwoordige ‘huis van Veronika’ lees ik bij De Gryse, II, 67, ligt enige
meters beneden (dieper dan) de straat. Daarnaast en er boven hebben
de Melkieten of Grieks‐katholieken een kapel.
Betekenis.
De episode van Veronika is verrukkelijk en leerrijk, natuurlijk ook deze
van Simon van Cyrene, maar de eerste verdient de voorrang in dit
opzicht dat Simon Jezus noodgedwongen hielp, terwijl Veronika het
aandurfde uit geestdriftige liefde.
Nochtans zijn zij allebei voorafbeeldingen en modellen van dat soort
personen die in de Kerk geroepen zijn om door hun eerherstel en
medelijden Jezus zijn kruis te helpen dragen, Hem te troosten en zijn
barmhartigheid voor de zondaars te verwerven.
De houding van Veronika, die, hoewel een vrouw, zich niet laat
weerhouden aan Jezus openbaar hulde en liefde te bewijzen, terwijl de
apostelen vol schrik ver weg in hun holen zitten te sidderen, is
gewoonweg heldhaftig.
In fasc. 26, nr. 1387, voetnoot 757 schetst K. haar karakter met deze
enkele woorden: “Ze is onbeschroomd, dapper, beslist en
stoutmoedig.”
Wij lezen bij Dubois: “De daad die Veronika stelde was op zichzelf een
akte van menslievendheid en vriendschap, maar het was verboden die te
betonen aan schuldigen en veroordeelden.”
In Petits Boll. wordt het bestaan van die bewonderenswaardige Heilige
verdedigd, ook het feit van de kruiswegscène, waardoor zij zulk een
grote vermaardheid heeft verworven. Ook wordt daar de reis van
Fascikel 31
421
|