besteld werd in het nieuwe graf van Jozef van Arimatea, waarin
nog niemand gelegen had157.
In later tijden werd de Moriapoort dichtgemetseld en ontstond de
legende dat de christenen weer eenmaal door deze poort in de stad
zouden dringen om er zich van meester te maken.
Nog heden bestaat in die omgeving een toegemetselde poort die
door de Turken (en ook in het algemeen spraakgebruik) de
‘Gulden Poort’ genoemd wordt.
1968.
De rechte weg die van de Schaapspoort naar het westen loopt, zou
ons brengen, indien wij door alle muren heen konden (en wat
meer de zuidwestrichting volgden), tussen de noordwesthoek van
de Sionberg en tussen Kalvarië middendoor. De afstand van die
poort naar Golgota bedraagt in de rechte lijn wel drie kwartier.
Van het paleis van Pilatus naar Golgota is het in de rechte lijn
zowat vijf halve kwartiers (overdreven).
157 Waar nog niemand doorgegaan was, een nieuw graf waarin nog niemand
gelegen had. – Het evangelie beklemtoont eveneens dat nog niemand op de
ezelin gezeten had, welke Jezus bereed bij zijn plechtige intocht in
Jeruzalem. Dus hebben deze bijzonderheden een betekenis.
De 2 gevallen uit het Evangelie manen ons ook aan om deze mededeling
van K. ernstig te nemen.
Jezus’ intocht beschrijvend, merkt D. Rops op dat de intocht een zeer
plechtige en diepzinnige gebeurtenis in Jezus’ leven was:
“Hieruit blijkt het religieus karakter van Jezus’ handeling en bedoeling”.
Volgens de opvatting van de ouden was iets dat reeds tot een profaan
gebruik had gediend, minder geschikt om een gewijde taak te vervullen (cfr.
Num. 19, 2; Deut. 15, 19; 21, 3; I, Sam. 6, 7, geciteerd in Jezus, blz. 336).
Wat K. hier over een nieuwe poort, waar Jezus als eerste doortrok, beweert,
zal dus wel niet uit de lucht gegrepen zijn.
Aan deze poort, later toegemetseld, werd een legende verbonden.
Deze legende ging later over op de thans eveneens toegemetselde Gulden
Poort, die de bijgelovige mohammedanen nog altijd aan deze legende
herinnert, aan welke zij geloven.
Fascikel 31
569
|