background image
Later moesten zij nogmaals bijeenkomen en dan
opnieuw scheiden en nog verder reizen en tenslotte
hun leven besluiten met de doop van het bloed (cfr.
Hand. 1, 4-8; Mt. 8, 16-20; Mk. 16, 15-16).
Terwijl Jezus in hun midden aldus sprak, omringden de zielen van
de oudvaders de gehele vergadering, doch voor deze onzichtbaar.
Jezus verdween als een uitdovend licht, en velen die dit
verschijnsel op de leerstoel beschouwden, wierpen zich met het
aangezicht ter aarde (Mt. 28, 17). Hierna hernam Petrus
nogmaals het woord en besloot deze bijeenkomst met het gebed.
Dit was de voornaamste verschijning van Jezus in Galilea235,
waarbij Hij een toespraak hield en aan een zo grote
235 Bijzonderste verschijning. – Dit verklaart het wonderlijke in het Evangelie
van de H. Matteüs, die alleen van deze verschijning in Galilea gewag maakt
en nalaat al wat eraan voorafgaat. Hij schijnt dus alleen aan deze
verschijning het grootste belang te hechten.
Uit zijn Evangelie: “Jezus verscheen aan de vrouwen en sprak: Gaat zeggen
aan mijn broeders dat ze naar Galilea gaan: daar zullen zij Mij zien. De 11
trokken nu naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had aangewezen. En
toen zij Hem zagen, aanbaden zij Hem, maar enigen twijfelden nog!”
(Dit laatste slaat volgens K. Emmerick op een aantal leerlingen,
waarschijnlijk minder beproefde, die na Jezus’ strenge toespraak naar huis
terugkeerden, zoals de visser van Tiberias).
“En toetredend sprak Jezus: Mij is alle macht gegeven in de hemel
en op de aarde. Gaat derhalve en onderwijst alle volken en doopt
hen in de naam van de Vader en de Zoon en de H. Geest, en leert
hen onderhouden al wat Ik u heb geboden. En zie: ik blijf met U
tot het einde der wereld.” Met deze geweldige scene en openbaring van
Jezus eindigt het Evangelie van de H. Matteüs.
De Latijnse tekst: ‘Et videntes eum adoraverunt; quidam autem dubitaverunt’
moet als volgt worden vertaald: “Hem ziende aanbaden zij Hem; enigen
nochtans twijfelden”.
Foutief is de vertaling: “En toen ze Hem zagen, aanbaden ze Hem, ofschoon
ze eerst hadden getwijfeld”.
Alsof er nu geen twijfel of ergernis meer mogelijk was. Later zullen ook nog
sommige toeschouwers van Jezus’ Hemelvaart blijven twijfelen.
Fascikel 33
833