| Ook Tomas genas; hij was hier onlangs die keer niet geweest (nr. 2060, begin). Joannes zie ik minder genezingen doen; hij gaat meer op in beschouwing. Om op hun gebrek nog eens terug te keren, waar het eigenlijk in bestaan heeft, kan ik toch moeilijk zeggen. In hun handelwijze was stellig iets, als hadden zij te natuurlijk gehandeld en niet genoeg hun steun en vertrouwen gesteld op de kracht, de werking en de verdiensten van het lijden van Jezus. Nochtans kan ik het niet met zekerheid nauwkeurig bepalen. Nu (d.i. als de sabbat geëindigd was) trokken de apostelen naar Betanië ten sabbat en de genezenen gingen met hen mee237. Maria in deze dagen. De Moeder Gods was in deze dagen te Jeruzalem in het huis van Joannes Markus. Veronika, Nikodemus en Jozef van Arimatea bezochten haar onvervaard. Zij betrad dagelijks de wegen van Jezus’ lijden, ‘s avonds, ‘s morgens en in de nacht. En waar plaatsen gebarricadeerd waren, ging zij er omheen of volgde een zijpad. Ook had zij 7 plaatsen in het huis waar zij in gebed het lijden van Jezus overwoog. 2096. Snoodheid van de Joden. Na allen die zich voor Jezus verklaarden en bekenden omgang met de leerlingen te hebben, uit openbare ambten ontzet en uit hun gemeenschap verbannen te hebben, hadden de Joden ook de 237 Na de sabbat gaan zij naar Betanië ten sabbat. – De Joden en ook de H. Schrift noemen ook dikwijls sabbat een gewoon feest of vastendag of plaatselijk feest. Hier noemt K. sabbat een liefdemaal in het huis van Lazarus, een plechtigheid, waaruit zich de viering van de zondag zal ontwikkelen. Fascikel 33 836 |