Ook Tomas genas; hij was hier onlangs die keer niet geweest (nr.
2060, begin).
Joannes zie ik minder genezingen doen; hij gaat meer op in
beschouwing.
Om op hun gebrek nog eens terug te keren, waar het eigenlijk in
bestaan heeft, kan ik toch moeilijk zeggen. In hun handelwijze
was stellig iets, als hadden zij te natuurlijk gehandeld en niet
genoeg hun steun en vertrouwen gesteld op de kracht, de werking
en de verdiensten van het lijden van Jezus. Nochtans kan ik het
niet met zekerheid nauwkeurig bepalen.
Nu (d.i. als de sabbat geëindigd was) trokken de apostelen naar
Betanië ten sabbat en de genezenen gingen met hen mee237.
Maria in deze dagen.
De Moeder Gods was in deze dagen te Jeruzalem in het huis van
Joannes Markus. Veronika, Nikodemus en Jozef van Arimatea
bezochten haar onvervaard. Zij betrad dagelijks de wegen van
Jezus’ lijden, ‘s avonds, ‘s morgens en in de nacht.
En waar plaatsen gebarricadeerd waren, ging zij er omheen of
volgde een zijpad. Ook had zij 7 plaatsen in het huis waar zij in
gebed het lijden van Jezus overwoog.
2096.
Snoodheid van de Joden.
Na allen die zich voor Jezus verklaarden en bekenden omgang
met de leerlingen te hebben, uit openbare ambten ontzet en uit
hun gemeenschap verbannen te hebben, hadden de Joden ook de
237 Na de sabbat gaan zij naar Betanië ten sabbat. – De Joden en ook de H.
Schrift noemen ook dikwijls sabbat een gewoon feest of vastendag of
plaatselijk feest. Hier noemt K. sabbat een liefdemaal in het huis van
Lazarus, een plechtigheid, waaruit zich de viering van de zondag zal
ontwikkelen.
Fascikel 33
836
|