| plaatsen te beletten, beval Hij aan de mannen die Hem volgden, vooruit te gaan en de hindernissen weg te ruimen. De aangewezenen voerden dan zeer snel het bevel uit. Hierop lieten zij Hem voorbijgaan, bogen zich diep voor Hem en hernamen hun plaats in de achterhoede. (Bij Maria van Agreda vinden wij een zeer gelijkende beschrijving van  deze morgentocht van Jezus met zijn leerlingen op ‘s Heren  lijdenswegen in Jeruzalem, blz. 383).   2129. Zij gingen uit de stad door de poort die naar de Kalvarieberg leidt. Hier wendden zij zich van de weg af naar een aangename grasplaats onder bomen; het was een lust- of bidplaats, zoals er verscheidene rond Jeruzalem waren. Hier ging Jezus met hen neerzitten en Hij onderrichtte en troostte hen. Ondertussen was de dag aangebroken en hun harten werden wat lichter252; het scheen hun dat Hij toch nog wel bij hen kon blijven en zij vatten weer de hoop op dat zij Hem nog langer bij zich zouden kunnen houden. Hier kwamen nu ook alle scharen weer tot Hem, die zich gisteren vóór de stad van Hem afgescheiden hadden. Ook zag ik velen hier en daar dwars door het gewest uit alle richtingen aangeijld 252 Met de nieuwe dag werden hun harten lichter. – De avond komt met droefheid, met vreugde de nieuwe dag, zo luidt een psalmvers. In dit woord steekt psychologische ervaring en wijsheid. Ook K. Emmerick is het dikwijls na een nacht van veel lijden met de morgen lichter geworden en hetzelfde overkomt soms de kloosterlingen na een innerlijk bewogen nachtwake. Katarina las niet alleen in de zielen van tijdgenoten, maar ook in de zielen uit vroeger tijden, in de zielen van Jezus en zijn apostelen en van nog vele anderen uit verdere eeuwen. Juist deze beschouwing en ontleding van het inwendige der betrokken personen, maakt haar beschrijving van het Bitter Lijden zo interessant. Fascikel 33 878 |