| Volgens onze K. zagen de inwoners van Jeruzalem op het uur van Jezus’  Hemelvaart de verzamelde menigte op de hellingen en de top van de  berg.  Wie te Jeruzalem woont of verblijft, voelt zijn blikken naar die  kant aangetrokken.  Dit is niet alleen het gevolg van het heilig karakter  en de verheven betekenis van de berg, maar ook van zijn natuurlijke  schoonheid en majestueuze grootsheid.    Nergens anders werkt het licht‐ en kleurenspel, volgens Sertillanges, zo  betoverend en bekoorlijk.  Deze auteur beschrijft het voorkomen van de  berg bij het op‐ en ondergaan van de zon, maar wat zegt zo’n  beschrijving hoe suggererend ook, voor iemand die het niet met eigen  ogen ziet?  Daarom uit die beschrijving alleen de volgende regel: “Doch  wie zal de maagdelijke majesteit beschrijven van de heldere, zilverig  glanzende, boven de Olijfberg opgaande volle maan die glinstert tegen  de donkerblauwe hemel?”    Deze trek herinnert aan de mededeling van onze K. dat de nakend volle  maan boven de Olijfberg opging, toen Jezus om 9 uur ‘s avonds de poort  van de stad uitging om zich naar de Olijfberg, naar Getsemane te  begeven.   De berg zelf biedt eveneens een schouwspel.  Op zijn hoogste top,  vooral vanaf de toren van het Russische nonnenklooster aan de  oostrand van de bergvlakte, een paar honderd meters van de  Hemelvaartplaats, geniet men in alle richtingen de heerlijkste  vergezichten.  Men ontwaart een groot aantal Bijbelse plaatsen.    De blik omvat het gehele bergland van Judea in een wijde omtrek.    Ten oosten overziet men de woestijn van Juda met haar ordeloos  verspreide heuvelen, haar getormenteerde, door elkander slingerende  valleien en in het zuidoosten overziet men bij helder weer de Dode Zee  in haar gehele uitgestrektheid.  Men ziet de vlakte van Jericho en over  de Jordaan de vlakte van Moab en daarachter de bergen van Gilad.    Door de heldere lucht schijnt dit alles veel nader dan in werkelijkheid en  in de avondzon is alles overgoten met de rijkste kleuren: blauw, saffier  en purper.   De Olijfberg bevat vele spelonken, regenbakken en grafgrotten, die alle  uit de oudheid dateren.  De meest vermaarde grotten zijn   - die van Getsemane, de grot van Jezus’ doodstrijd en   Fascikel 33 891 |