| van de profeten’; ze liggen in de boven reeds vermelde vooruitsprong  van de Olijfberg, in de strikte zin.    Ook het graf van Lazarus in de zuidoostvoet van de zuidoostelijke  VERLENGING van de Olijfberg kan beschouwd worden als behorend bij  deze berg.   De berg is overal, behalve in zijn zuidelijkste deel en op de westhelling  van de Ergernisberg bedekt met een dikke laag vruchtbare aarde, waar  ook grote bomen een gunstige bodem vinden.    Aan het OVERWEGEND getal olijfbomen – er groeien nog veel andere  boomsoorten en vruchten – hebben de berg en de Olijfhof hun naam te  danken.  De westhelling van de berg, de effen verbreding van de  Kedronvallei ten zuiden van Getsemane en de omgeving van el‐Azarijeh  zijn heden nog bedekt met aantrekkelijke olijfboomplantages.     Tweede uitweiding. – De Olijfberg in Jezus’ leven.   Uit het Evangelie en nog duidelijker uit K.’s verhalen weten wij dat de  berg een belangrijke rol gespeeld heeft in het leven van Jezus.  Jezus is  hem dikwijls opgegaan en afgedaald.  Daar heeft Hij gebeden, daar heeft  Hij zijn leerlingen onderwezen.  Weken lang vóór zijn lijden was de  Olijfberg zijn gewone rust‐ en afzonderingsplaats, zijn toevluchtsoord in  de nacht, nadat Hij overdag in de tempel gepredikt of bezoeken in de  stad of prediktochten in de omgeving had afgelegd.    “Telkens als Jezus in Betanië was en ook maar over een uurtje vrije tijd  beschikte, ging Hij”, zegt K., “‘s nachts; op de Olijfberg.” (fasc. 14, nr.  532).   Benevens de Hof van Getsemane aan de noordwestvoet van de berg en  Betanië aan de zuidoostvoet van een uitloper van de berg zijn vooral 2  plaatsen merkwaardig, nl.   - een plaats op de berg, waar Hij onderrichtingen gegeven en  voorspellingen gedaan heeft en   - de top van de berg waar Hij zich van de aarde verheven heeft en ten  hemel gevaren is.    Fascikel 33 894 |