background image
was immers het breedste. Alle terrassen rondom de vijver waren
met toehoorders vervuld.
2150.
Terwijl de apostelen nu het woord tot hen richtten, werd de
menigte zeer aangegrepen en ontsteld, want allen hoorden hen in
hun eigen taal spreken (Hand. 2, 7-12). Bij deze verbaasdheid
van het volk geschiedde het dat Petrus zijn stem verhief, zoals het
in de handelingen der apostelen geschreven staat (Hand. 2, 14-
40).
Daar zich nu velen voor de doop aanboden, wijdde Petrus met
Joannes en Jakobus de Mindere op plechtige wijze het water (van
de vijver). Petrus sproeide het wijwater dat zij uit het Cenakel in
een lederen zak meegebracht hadden (zie nr. 2148) met de kwast
in fijne stralen ver over de vijver. Het volk dat alle omkringen of
terrassen vulde en in groepen gerangschikt werd, naderde
groepsgewijze om de beurt tot de leerstoel van Petrus, schaarde
zich er omheen en beluisterde zijn woord.
De overige apostelen spraken, zoals reeds gezegd, bij de
ingangen.
2151.
De H. Maagd en de andere vrouwen waren in de synagoge nabij
de vijver bezig met het uitdelen van de witte klederen aan de
dopelingen. De mouwen van die klederen waren boven de
handen met zwarte linten (om de arm) gebonden; na de doop
werden ze losgemaakt en op een hoop gestapeld.
Zelfde manier van spreken in Ex. 27, 4-8: “Een rooster moet in het
brandofferaltaar aangebracht worden in het midden van zijn hoogte, te
beginnen van onder.”
De 5 omkringen van de vijver zijn te verstaan als de 5 segmenten van een
cirkel, niet als 5 omlopende stroken. In dit geval zou het geen zin hebben
dat er in ieder kring een spreker optreedt.
Fascikel 34
928